لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

وزیر نفت ایران: بخش خصوصی موفق به صادرات نفت شده است


زنگنه می‌گوید احتمالا مرحله سوم عرضه نفت در بورس هفته آینده انجام شود.
زنگنه می‌گوید احتمالا مرحله سوم عرضه نفت در بورس هفته آینده انجام شود.

وزیر نفت ایران می‌گوید بخش خصوصی که اخیرا یک میلیون بشکه از طریق بورس نفت خریده بود، موفق به صادرات آن شده است.

بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه پنجم دی‌ماه گفت که «خریداران نفت در بورس توانسته‌اند طلای سیاه را صادر کنند و مشکلی در این زمینه وجود نداشته است».

شرکت ملی نفت ایران آبان امسال اولین محموله‌های نفتی خود را در بازار بورس به «بخش خصوصی» عرضه کرد. در مرحله اول ۲۸۰ هزار بشکه به قیمت بشکه‌ای ۷۴ دلار و ۸۵ سنت و در مرحله دوم ۷۰۰ هزار بشکه به نرخ بشکه‌ای ۶۴ دلار و ۹۷ سنت فروخته شد.

ایران می‌گوید که نام «شرکت‌های خصوصی» خریدار نفت محرمانه است. جمهوری اسلامی به خاطر تحریم‌های آمریکا در نظر دارد از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات نفت استفاده کند. این روش در دوران قبلی تحریم‌ها در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی نژاد نیز آزمایش شد و نتیجه آن به اختلاس انجامید که نمونه آن مورد بابک زنجانی است.

اما مقامات ایران می‌گویند که این‌بار نفت به صورت شفاف و با تضمین‌های لازم به بخش خصوصی فروخته می‌شود. برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که ورود بخش خصوصی به صادرات نفت می‌تواند این بخش را با تحریم‌های آمریکا مواجه کند.

صادرات نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در سال گذشته در حال حاضر به حدود ۱.۱ تا ۱.۲ میلیون بشکه رسیده است.

شیوه فروش نفت در بورس انرژی ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی بوده، اما مقامات ایران می‌گویند که با توجه به درخواست‌ها و پیشنهادات مطرح شده قرار است از این پس امکان خرید به صورت ۱۰۰ درصد ریالی نیز فراهم شود.

زنگنه با بیان اینکه مرحله سوم عرضه نفت در بورس شاید هفته آینده انجام شود، اظهار داشت: مجوز لازم از سران سه قوه اخذ شده تا سه میلیون بشکه نفت در بورس به صورت ۱۰۰ درصد ریالی و با نرخ ارز سامانه سنا به فروش برسد.

وی افزود:‌ اگر فردی به خرید ارزی نفت در بورس تمایل داشت نفت به صورت ارزی به این شخص ارائه و اگر فردی به خرید ریالی نفت تمایل داشت عرضه به صورت ریالی انجام می‌شود.

آمریکا ماه گذشته تحریم‌های نفتی ایران را به اجرا گذاشت و به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، یونان و ایتالیا اجازه داد که برای شش ماه آینده به صورت محدود نفت از ایران وارد کنند.

اخیرا خبرگزاری رویترز گزارش داد که چین، به عنوان بزگترین مشتری تهران، در ماه نوامبر ۳۶۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که تقریبا نصف متوسط خرید نفت چین از ایران طی ۱۰ ماه سال جاری است.

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران نیز در ماه نوامبر ۳۱۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد که ۳۶ درصد کمتر از متوسط خرید این کشور از ایران طی ۱۰ ماه سال جاری است.

رویترز در گزارش دیگری می‌گوید که تایوان، ژاپن و کره جنوبی فعلا تا اوایل سال آینده قصد خرید نفت از ایران ندارند.

بدین ترتیب صادرات نفت ایران به آسیا در ماه نوامبر به ۶۷۰ هزار بشکه رسیده است، در حالی که متوسط صادرات ایران به آسیا در ۱۰ ماه سال جاری ۱.۵۳ میلیون بشکه و در سال گذشته ۱.۷۱ میلیون بشکه بود.

منابع: ایرنا، رویترز، رادیو فردا / د.خ /ک.ر
XS
SM
MD
LG