لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

آمریکا مواضع طالبان را در ولایت هلمند بمباران کرد


نیروهای امنیتی افغانستان ولایت هلمند؛ سه‌شنبه ۱۳ اسفند
نیروهای امنیتی افغانستان ولایت هلمند؛ سه‌شنبه ۱۳ اسفند

آمریکا از حمله هوایی علیه مواضع طالبان در ولایت هلمند، در جنوب افغانستان، خبر داد.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان، روز چهارشنبه ۱۴ اسفند در توئیت‌هایی نوشت که این حملات علیه مواضع طالبان در شهرستان «نهر سراج» در ولایت هلمند صورت گرفته و ماهیت «دفاعی» داشته است.

سرهنگ لگت همچنین با اشاره به اینکه این حمله نخستین حمله در یازده روز گذشته به شمار می‌رود نوشته است: طالبانی که در این منطقه هدف قرار گرفتند «علیه پست‌های بازرسی نیروهای امنیت ملی افغانستان فعال بودند».

این مقام نظامی آمریکا از گروه طالبان که «متعهد شده است خشونت را کاهش دهد» خواست به حملات خود پایان دهند و به تعهدات‌شان پایبند بمانند.

گروه طالبان هنوز در این باره واکنشی نشان نداده است.

این نخستین حمله آمریکا علیه طالبان پس از امضای موافقتنامه صلح بین دو طرف محسوب می‌شود.

به دنبال مذاکراتی طولانی بین نماینده آمریکا و گروه طالبان، دو طرف سرانجام روز دهم اسفند «موافقتنامه آوردن صلح به افغانستان» را در دوحه قطر امضا کردند.

بر اساس این موافقتنامه که در حضور مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، امضا شد، نیروهای خارجی طی ۱۴ ماه آینده افغانستان را ترک می‌کنند و طالبان به حملات خود علیه آنها پایان می‌دهد و «مذاکرات بین‌الافغانی» آغاز می‌شود.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و شماری دیگر از نهادهای بین‌المللی از امضای توافق برای پایان دادن به خشونت‌ها استقبال کرده‌اند و شماری از نهادها نیز از بازگشت طالبان و نقض حقوق بشر ابراز نگرانی کرده‌اند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، نیز گفته است آزادی پنج هزار زندانی طالبان به عنوان شرط مذاکره بین‌الافغانی را نمی‌پذیرد.

سه روز پس از امضای این موافقتنامه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تایید کرد که با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد طالبان، تماس تلفنی داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ درباره این تماس گفت: رابطه بسیار خوبی با ملا دارم. ما امروز یک گفت‌وگوی طولانی خوب داشتیم و می‌دانید که آنها می‌خواهند خشونت‌ها را متوقف کنند. آنها علاقه‌مند هستند که خشونت پایان یابد.

او با تأکید بر این‌که آمریکا و طالبان هر دو خواستار پایان یافتن خشونت‌ها در افغانستان هستند گفت: فکر می‌کنم همه ما علائقی مشترک داریم.

آقای ترامپ حاضر نشد در این باره که آیا این نخستین تماس او با رهبران طالبان بوده است پاسخ دهد.

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نظامی آمریکایی در خاک افغانستان حضور دارند.

دونالد ترامپ از همان دوران مبارزات انتخاباتی خود بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تأکید داشته است.

XS
SM
MD
LG