لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

اشرف غنی آزادی «پنج هزار زندانی» طالبان در چارچوب توافق با آمریکا را رد کرد


رئیس‌جمهوری افغانستان می‌گوید که برای تبادل زندانیان با طالبان «نیاز به اجماع سیاسی است، چیزی که در حال حاضر وجود ندارد».
رئیس‌جمهوری افغانستان می‌گوید که برای تبادل زندانیان با طالبان «نیاز به اجماع سیاسی است، چیزی که در حال حاضر وجود ندارد».

رئیس‌جمهوری افغانستان روز یکشنبه ۱۱ اسفند تقاضای گروه طالبان برای آزادی پنج هزار زندانی به عنوان شرط مذاکره با ملت و حکومت افغانستان را رد کرد.

اشرف غنی به خبرنگاران در کابل گفت: «حکومت افغانستان هیچ تعهدی برای آزادی پنج هزار زندانی طالبان ندارد».

اظهارات او یک روز پس از توافق میان آمریکا و گروه طالبان در قطر بیان می‌شود که با هدف آغاز روند سیاسی در افغانستان به منظور پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده امضاء شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در ترغیب حکومت افغانستان و گروه طالبان برای انجام مذاکرات بین الافغانی مشکل دارند.

بر اساس توافق روز شنبه آمریکا و طالبان، دو طرف متعهد شده‌اند که تبادل زندانیان سیاسی و جنگی یکدیگر را به عنوان اقدامی اعتمادساز انجام دهند.

در این توافق تصریح شده است که تا روز ۱۰ مارس پنج هزار زندانی طالبان در مقابل هزار اسیر حکومت افغانستان آزاد شوند.

رئیس‌جمهوری افغانستان در اظهارات روز یکشنبه خود گفت: «این مسئله در حوزه اختیارات ایالات متحده نیست، آنها فقط تسهیل‌کننده هستند».

آقای غنی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، درخواستی برای آزادی زندانیان نداشته است و موضوع تبادل زندانیان باید به عنوان بخشی از یک توافق جامع صلح مورد بحث قرار گیرد.

به گفته او، «برای چنین گام مهمی نیاز به اجماع سیاسی است، چیزی که در حال حاضر وجود ندارد».

رئیس‌جمهوری افغانستان تصریح کرد که ابتدا باید درباره موضوعات اساسی از جمله پیوندهای بین طالبان و پاکستان و سایر کشورها، ارتباطات آن با گروه‌های به گفته او تروریستی و کارتل‌های مواد مخدر، و جایگاه نیروهای امنیتی افغان و ساختار اداری این کشور بحث و تبادل‌نظر صورت گیرد.

اشرف غنی اظهار داشت: «مردم افغانستان باید به این باور برسند که ما از جنگ به مرحله صلح عبور کرده‌ایم، نه اینکه چنین توافقی به مانند اسب تروا عمل کند یا آغاز مرحله‌ای به مراتب بدتر از وضع کنونی باشد».

او تاکید کرد به سازوکارهای قابل راستی‌آزمایی نیاز است تا اطمینان حاصل شود که تعهدات ابراز شده واقعا عملی خواهند شد.

توافق روز شنبه بین زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا، و ملاعبدالغنی برادر، رئیس شاخه سیاسی طالبان، به امضاء رسید. در مراسم امضای این توافق مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز حضور داشت.

انتظار می‌رود این توافق صلح در ۱۴ ماه آینده به خارج شدن نیروهای خارجی از خاک افغانستان و در نهایت پایان خشونت‌ها در این کشور ختم شود.

XS
SM
MD
LG