لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

ترامپ می‌گوید در صورت تداوم آتش‌بس در افغانستان آماده صلح با طالبان است


دونالد ترامپ در تصویری از ۳۰ ژانویه در واشینگتن
دونالد ترامپ در تصویری از ۳۰ ژانویه در واشینگتن

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید، در صورتی که آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها در افغانستان تداوم یابد، آماده است با طالبان به توافق صلح دست یابد.

دونالد ترامپ، چهارم اسفند ماه، پیش از ترک کشورش در راه هند، به خبرنگاران گفته «ما فکر می‌کنیم آن‌ها به دنبال دستیابی به توافق هستند، ما هم می‌خواهیم به توافق دست بیابیم، خواهیم دید».

شورای امنیت ملی افغانستان دو روز پیش اعلام کرده بود که از بامداد سوم اسفند ماه کاهش خشونت‌ها میان نیروهای دولتی و حامیانشان، و شبه‌نظامیان طالبان، برای مدت یک هفته، آغاز شده‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز روز پنج‌شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشته بود «پس از چندین دهه بحران، ما برای کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها در سراسر افغانستان، به توافقی با طالبان دست یافتیم».

گروهی از تحلیلگران بر این عقیده هستند که تداوم توافق‌های صورت‌گرفته برای کاستن از خشونت‌ها در افغانستان، احتمالا می‌تواند به گام مهمی در روند آتش‌بس سراسری و در نهایت خروج یا کاهش نیروهای آمریکایی در این کشور تبدیل شود.

در آن صورت طولانی‌ترین جنگی که ایالات متحده درگیر آن شده، یعنی نبردها در افغانستان، ممکن است به پایان خود نزدیک شود.

دونالد ترامپ می‌گوید «ما یک دوره‌ای از کاهش خشونت‌ها را داریم. هنوز پایدار است، اکنون یک روز و نیم می‌گذرد، بنابر این خواهیم دید چه پیش می‌آید».

او همچنین افزوده «پس از ۱۹ سال» اکنون وقت آن است که سربازان آمریکایی «به خانه بازگردند».

بیش از ۱۲ هزار پرسنل و نیروی نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

با وجود خوشبینی‌های محتاطانه از کاهش خشونت‌ها، رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش‌هایی از برخی حملات پراکنده و کوچک به ایست‌های بازرسی منتشر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG