لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

قدردانی آمریکا از کمک عربستان به «طرح برقراری ثبات» در سوریه


شهر رقه سوریه
شهر رقه سوریه

وزارت خارجه آمریکا از اقدام عربستان سعودی در اختصاص کمک یکصد میلیون دلاری برای «ایجاد ثبات در مناطق آزادشده از دست داعش در سوریه» قدردانی کرد و آن را «سخاوتمندانه» خواند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز جمعه ۲۵ مرداد در وبسایت این نهاد منتشر شد با اشاره به اینکه مقام‌های سعودی حدود یک ماه پیش در بروکسل و در دیدار با مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، این وعده را داده بودند، از «تحقق این وعده» قدردانی کرده است.

ساعتی پیش از انتشار این بیانیه، سفارت عربستان سعودی در واشینگتن اعلام کرده بود مبلغ یکصد میلیون دلار برای «طرح‌های برقراری ثبات» در مناطق بازپس‌گرفته شده از داعش در شمال شرقی سوریه اختصاص داده است.

به نوشته بیانیه سفارت سعودی در واشینگتن، این مبلغ عمدتاً به احیای معیشت و خدمات اولیه در مناطق مذکور، از جمله امور بهداشتی، کشاورزی، برق، آب، آموزش و حمل و نقل، اختصاص یافته است.

وزارت خارجه آمریکا این کمک سعودی را «سهمی مهم در برقراری ثبات» که «در زمان مهمی» انجام شده توصیف کرده است.

آمریکا برآورد می‌کند که زمین‌های تحت تصرف داعش در سوریه به حدود ۶۵۰ کیلومتر کاهش یافته و با بازگشت حدود ۱۵۰هزار تن از آوارگان به خانه‌های خود در رقه، ائتلاف بین‌المللی علیه داعش خدمات بنیادی به آنها را آغاز کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که تحقق وعده عربستان و برخی دیگر از کشورها «در پی درخواست رئیس جمهور ترامپ از متحدان برای سهیم شدن در هزینه‌های برقراری ثبات در سوریه و حراست از دستاوردهای نظامی در جنگ علیه داعش» صورت گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، فروردین امسال با اشاره به هزینه سرسام‌آور حضور نظامی در سوریه گفته بود عربستان سعودی که ابراز تمایل کرده است این حضور ادامه یابد باید در هزینه هنگفت آن سهیم شود.

شهر رقه در شمال شرقی سوریه از سال ۲۰۱۴ به دست داعش افتاد و به پایتخت «خلافت اسلامی» تبدیل شد. ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا سال گذشته با انجام عملیاتی به کمک متحدانش در بخش‌هایی از سوریه و عراق، شهر رقه را آزاد کرد و نیروهای دموکراتیک سوریه دقیقا در چنین روزی در سال گذشته در نبرد رقه اعلام پیروزی کردند.

جنگ در سوریه از پانزدهم مارس ۲۰۱۱، بیش از هفت سال پیش، آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است.

ایران و روسیه در طول جنگ سوریه دو متحد اصلی حکومت بشار اسد بوده‌اند. ماه گذشته ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، گفته بود که حضور ایران، جنگ در سوریه را طولانی‌تر کرده است.

با استفاده از خبرگزاری آلمان، وبسایت وزارت خارجه آمریکا، توئیتر و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG