لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

سازمان ملل: ۳۰ هزار تن از نیروهای داعش در عراق و سوریه هستند


نیروهای امنیتی عراق سال پیش عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری تمامی مناطق تحت کنترل داعش انجام دادند
نیروهای امنیتی عراق سال پیش عملیات گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری تمامی مناطق تحت کنترل داعش انجام دادند

به گزارش اسوشتدپرس، سازمان ملل متحد در برآورد تازه‌ای می‌گوید شماری تا ۳۰ هزار تن از نفرات گروه موسوم به حکومت اسلامی در عراق و سوریه حضور دارند و شبکه بین‌المللی این گروه، یک تهدید رو به افزایش است.

کارشناسان ملل متحد در گزارشی که روز دوشنبه ۲۲ مرداد ارائه شده، گفته‌اند با وجود پیشرفت‌ها در نبرد علیه داعش در عراق و سوریه، احتمالا «نسخه پنهانی» و کوچکی از «هسته» این گروه در هر دو کشور نجات پیدا خواهد کرد. در این گزارش به حمایت چشم‌گیر گروه‌های وابسته، در افغانستان، لیبی، غرب آفریقا و جنوب‌شرق آسیا نیز اشاره شده‌است.

گزارش تازه کارشناسان ناظر بر تحریم‌ها علیه گروه‌های «حکومت اسلامی» و «القاعده»، برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده‌است. این گزارش شمار نفرات داعش در عراق و سوریه را بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر تخمین می‌زند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها را «پیکارجویان تروریست خارجی و فعال» تشکیل می‌دهند. این رقم بر اساس تخمین ارائه‌شده از سوی دولت‌هایی‌ست که در گزارش سازمان ملل نامی از آن‌ها برده نشده‌است.

به گفته ناظران ملل متحد، با وجود آن‌که بسیاری از نفرات، طراحان حملات و فرماندهان داعش در نبردها کشته شده‌اند، و بسیاری از آن‌ها نیز مناطق بحرانی را ترک کرده‌اند، اما خیلی‌ها در عراق و سوریه باقی مانده‌اند؛ برخی هنوز درحال انجام عملیات نظامی هستند و «شماری دیگر نیز در جوامع متشکل از افراد هم‌فکر و مناطق شهری پنهان شده‌اند».

داعش، گروهی که در سال ۲۰۱۴ در عراق و سوریه ادعای خلافت کرد، زمانی کنترل یک سوم عراق و بخش‌های گسترده‌ای از سوریه را در اختیار داشت. در حالی‌که نیروهای عراقی در رشته عملیاتی آن‌ها را از مناطق تحت کنترل بیرون راندند و در سوریه نیز نفوذ آن‌ها به شکل چشم‌گیری کاهش یافت، اما این گروه همچنان موفق شده دست به عملیات بزند. برای نمونه در خرداد ماه گذشته آن‌ها توانستند بخشی‌هایی از شهر البوکمال را در استان دیرالزور سوریه و در مرز با عراق تصرف کند. شهری که یک سال بود در کنترل نیروهای دولتی قرار داشت.

سرهنگ رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف به رهبری آمریکا در جریان مبارزه با گروه حکومت اسلامی، ۱۴ آذرماه سال پیش گفته بود، برآوردها حاکی از آن است که در حال حاضر کمتر از سه هزار پیکارجوی گروه داعش در عراق و سوریه باقی مانده‌اند.

در گزارش تازه سازمان ملل متحد در عین حال گفته شده شبکه بین‌المللی القاعده نیز «نشانه‌های از بازگشت بروز داده‌است»؛ به‌خصوص که در برخی کشورها مانند سومالی، یمن، جنوب آسیا و مناطق ساحل آفریقا، آن‌ها نفوذ بیشتری در مقایسه با گروه داعش دارند.

بر پایه گزارش اسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG