لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

«تصرف بخش‌هایی» از شهر البوکمال سوریه توسط داعش


شهر البوکمال (عکس از آرشیو)
شهر البوکمال (عکس از آرشیو)

گزارش ها حاکی است که گروه حکومت اسلامی، داعش، توانسته است بخشی هایی از شهر البوکمال را در استان دیرالزور سوریه و در مرز با عراق تصرف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، اعلام کرده است، نیروهای داعش دستکم از ۱۰ عامل انتحاری برای حمله به البوکمال استفاده کرده‌اند.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است،در این حمله که به نظر بزرگترین عملیات نظامی گروه داعش از نوامبر سال ۲۰۱۷ تاکنون است،دستکم ۲۵ نیروی دولتی سوریه کشته شده‌اند.

وی اضافه کرده است، داعش هم اکنون بخش هایی از شهر را در کنترل خود دارد و نبرد به مرکز شهر کشیده شده است.

به گفته رامی عبدالرحمان در این حملات علاوه بر نیروهای انتحاری، ۱۸ پیکارجوی اسلامگرای دیگر نیز کشته شده‌اند.

هنوز دولت سوریه به گزارش‌ها در خصوص تلفات درگیری در البوکمال واکنشی نشان نداده است.

البوکمال در حاشیه رود فرات و ۴۴۰ کیلومتری شرق دمشق واقع شده است. نیروهای متحد حکومت بشار اسد سال گذشته توانستند این منطقه را از نیروهای داعش بازپس بگیرند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، نیروهای گروه حکومت اسلامی هم اکنون در حدود سه درصد از خاک سوریه را تصرف خود دارند.

گزارش ها حاکی است، نیروهای داعش روز یکشنبه نیز عملیاتی را در روستاهای حاشیه رود فرات و در فاصله بین البوکمال و مرکز استان دیرالزور انجام دادند.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه، در حملات روز یکشنبه دست کم ۴۵ نیروی دولتی و متحدان آنها کشته شدند که بیشتر آنها شبه نظامیان شیعه بودند.

در همین زمینه،ارتش عراق اعلام کرد، روز پنجشنبه هواپیماهای اف- ۱۶ عراقی مرکز کنترل و فرماندهی داعش را که در آن فرماندهان و شبه‌نظامیان داعش حضور داشته‌اند بمباران کرده‌اند. ارتش عراق محل این حمله را شهرک هجین در کرانه شرقی فرات واقع در استان دیرالزور اعلام کرد.

ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش، هشتم تیرماه ۱۳۹۳ در مسجد جامع موصل اعلام خلافت کرد. این گروه در مدت کوتاهی توانست بخش وسیعی از خاک سوریه و عراق را به تسلط خود درآورد. گروه داعش در در اوج قدرت خود نزدیک به یک‌سوم خاک عراق را در دست داشت.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG