لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

۲۳ غیرنظامی در پی حمله هوایی به روستایی در سوریه کشته شدند


در پی حمله هوایی به روستایی در سوریه که گفته شده یکی از آخرین مکان‌های حضور نیروهای داعش بوده است، ۲۳ غیرنظامی کشته شدند.

این خبر را تلویزیون دولتی سوریه روز سه‌شنبه در حالی اعلام کرد که ائتلاف نظامی علیه داعش به رهبری آمریکا، گفته بود حملات خود را علیه افراطگرایان حکومت اسلامی یا داعش، از سرگرفته است.

گروه ناظر حقوق بشر در سوریه اعلام کرد این حمله که در استان حسکه انجام شده، مشخص نیست که از سوی نیروهای هوایی ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا، و یا نیروهای عراق صورت گرفته است.

این گروه گفته در جریان این حمله، ۱۰ کودک، شش زن و هفت سالمند کشته شده‌اند. خبرگزاری دولتی سوریه در گزارشی مدعی شد این حمله از سوی «ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا»‌ انجام شده و در آن «۲۵ غیرنظامی» کشته شده‌اند.

گزارش شده این حمله در مکانی انجام شده که آمریکا و متحدان کرد با نیروهای سوریه دمکراتیک، در حال مبارزه با نیروهای حکومت اسلامی یا داعش هستند.

لولوا عبدالله، سخنگوی نیروهای سوریه دمکراتیک در استان دیرالزور روز سه‌شنبه گفت مراحل نهایی یک عملیات بزرگ برای شکست داعش، در سوریه آغاز شده است. او افزود این حملات، «پایانی بر حضور داعش خواهد بود و مناطق مرزی سوریه و عراق از حضور نیروهای داعش پاک خواهد شد.»‌

نیروهای سوریه دمکراتیک پس از حضور نیروهای نظامی ترکیه در عفرین، عملیات خود علیه حکومت اسلامی یا داعش را معلق کرده بودند.

لولوا عبدالله گفته نیروهای داعش، در روزهای اخیر درگیری‌های خود در شرق سوریه را بیشتر کردند و نیروهای این گروه قصد دارند در نزدیکی مرز عراق، باردیگر به هم ملحق شوند.

او افزود پاکسازی نیروهای داعش از مرز بین سوریه و عراق، با کمک نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا و نیروهای نظامی عراق دنبال می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد «روزهای داعش در سوریه به سرآمد» و اضافه کرد «از سرگیری حملات، برای پاکسازی کامل سوریه از نیروهای داعش است.»‌

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده گفته بود ارتش آن کشور و متحدانش، تا پیش از موفقیت دیپلمات‌ها برای دستیابی به صلح در سوریه، از آن کشور خارج نخواهند شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر گفته قصد دارد نیروهای کشورش را هر چه سریع‌تر از سوریه خارج کند.

دونالد ترامپ نهم فروردین ماه، در جریان یک سخنرانی در ایالت اوهایو، با اشاره به ازبین رفتن گروه موسوم به حکومت اسلامی، در سوریه و عراق گفت: ما به زودی از سوریه خارج خواهیم شد. او افزوده بود «اجازه دهیم ديگران ادامه کار را به دست بگیرند».

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG