لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

دادستان اوکراین: پرونده شرکت مرتبط با پسر جو بایدن دوباره به جریان افتاد


روسلان ریابوشاپکا، دادستان کل اوکراین، در گفت‌وگوی با خبرنگاران در کی‌یف
روسلان ریابوشاپکا، دادستان کل اوکراین، در گفت‌وگوی با خبرنگاران در کی‌یف

دادستان کل اوکراین با اشاره به اینکه از مستنداتی که نشان‌دهنده فعالیت غیرقانونی پسر جو بایدن باشد بی‌اطلاع است، گفت، دادستانی کار بازبینی چند پرونده مختومه، از جمله پرونده مرتبط با شرکت گاز بوریسما، را آغاز کرده است.

روسلان ریابوشاپکا، دادستان کل اوکراین که روز جمعه، ۱۲ مهر، در کی‌یف با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به اینکه آیا رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، با او صحبت کرده است یا خیر گفت: هیچ شهروند خارجی با دادستان و دفتر دادستانی اوکراین تماس نداشته و «دادستان‌ها بیرون از سیاست هستند».

اظهارات دادستان کل اوکراین ساعاتی پس از پایان جلسات مربوط به تحقیقات استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا ایراد می‌شد.

تحقیقات استیضاح را دموکرات‌های کنگره پس از افشای گفت‌وگوی تلفنی بین دونالد ترامپ و ولودیمیر زلینسکی، رؤسای جمهوری آمریکا و اوکراین، آغاز کرده‌اند.

روند تحقیقات استیضاح بر این متمرکز است که آیا آقای ترامپ که از همتای اوکراینی‌اش خواسته بود درباره جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، و همچنین پسر او تحقیقاتی صورت گیرد، از قدرت سوء استفاده کرده است یا خیر.

کرت ولکر، نماینده پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور اوکراین که هفته پیش از مقام خود استعفا کرد، نخستین مقام دولت ترامپ مرتبط با امور اوکراین بود که در جلسات پرسش و پاسخ تحقیقات استیضاح شرکت می‌کرد.

جلسات پرسش و پاسخ آقای ولکر که روز پنج‌شنبه به مدت بیش از ۹ ساعت برگزار شد محرمانه بود؛ با این حال پس از این نشست‌ها، کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان متن چند پیامک را منتشر کرد که بین کرت ولکر و دو دیپلمات دیگر آمریکایی رد و بدل شده بود.

شماری از دموکرات‌های کنگره، از جمله اریک اسوالول از ایالت کالیفرنیا، می‌گویند در این پیامک‌ها نشانه‌هایی دیده می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا پرداخت کمک نظامی به اوکراین را منوط به تحقیقات آن کشور درباره جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ، کرده است.

به گفته آقای اسوالول، برخی مقام‌های اطراف رئیس جمهوری آمریکا از جمله رودی جولیانی، وکیل شخصی وی، نقشی پررنگ‌تر در این موضوع داشته‌اند.

با این حال شماری از جمهوری‌خواهان گفته‌اند اظهارات کرت ولکر نشان می‌دهد که هیچ «گروکشی» صورت نگرفته است.

دونالد ترامپ با انتقاد شدید از اقدام دموکرات‌ها در راه‌اندازی روند تحقیقات استیضاح، گفته است که در تماس تلفنی‌اش با رئیس جمهوری اوکراین وی هیچ سخن اشتباه یا کار نادرستی از او سر نزده است.

با این حال وی روز پنج‌شنبه بار دیگر از اوکراین و همچنین از چین خواست که درباره فعالیت‌های بایدن‌ها در آن دو کشور تحقیق کنند.

هانتر بایدن از سال ۲۰۱۴ تا ماه آوریل امسال که پدرش برای شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا اعلان نامزدی کرد عضو هیأت مدیره شرکت بوریسما بود که یک شرکت هلدینگ اکتشاف گاز در کی‌یف است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد /ج
XS
SM
MD
LG