لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع «ابولای شهری» در کنگو


سازمان بهداشت جهانی روز جمعه ۲۸ اردیبهشت با افزایش سطح هشدار در جمهوری دموکراتیک کنگو خطر شیوع بیماری ابولا در این کشور را «بسیار بالا» دانست.

به گزارش رویترز، این سازمان همچنین سطح هشدار در این منطقه را از «متوسط» به «بالا» ارتقا داد. سطح هشدار در مورد شیوع ابولا در مقیاس جهانی همچنان از نظر این سازمان «پایین» است.

ارتقای سطح هشدار پس از تأیید مرگ یک نفر در شهر یک و نیم میلیون نفری امبانداکا، در جمهوری دموکراتیک کنگو صورت گرفته است.

پیشتر ابتلا به ابولا تنها در مناطق دورافتاده این کشور گزارش شده بود که از احتمال شیوع سریع این بیماری می‌کاست.

سازمان بهداشت جهانی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «مورد تأیید شده (ابولا) در امبانداکا، یک مرکز شهرنشینی بزرگ، که در مسیر رود بزرگ درون مرزی و فرامرزی، و راه‌های زمینی و هوایی قرار دارد، خطر شیوع (ابولا) در جمهوری دموکراتیک کنگو و کشورهای همسایه را افزایش می‌دهد.»

پیتر سالاما، معاون سازمان بهداشت جهانی، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «مطمئناً ما به دنبال ایجاد هراس در سطح ملی و بین‌المللی نیستیم. اما می‌گوییم که ابولای شهری پدیده‌ای بسیار متفاوت با ابولای روستایی است. چرا که ما می‌دانیم افراد مبتلا در محیط‌های شهری تماس‌های بسیار بیشتری دارند. این بدین معناست که ابولای شهری می‌تواند به‌طور تصاعدی افزایش یابد...»

قرار است روز جمعه سازمان بهداشت جهانی برای بررسی نوع مواجهه با این بحران «کمیته اضطراری» تشکیل دهد.

از سوی دیگر کمیسیون اتحادیه اروپا، روز جمعه اعلام کرد برای مقابله با شیوع ابولا در کنگو، یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو تخصیص می‌دهد و به این کشور نیروی انسانی متخصص و تجهیزات ارسال خواهد کرد.

سرایت ابولا به کینشازا پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو با جمعیت ۱۰ میلیونی کابوسی است که سازمان بهداشت جهانی از آن هراس دارد.

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی ۱۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ۲۱ مورد مشکوک، ۲۰ مورد محتمل، و سه مورد قطعی گزارش شده است. از این تعداد ۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

در شهر امبانداکا سه مورد مشکوک و یک مورد تأیید شده ابولا گزارش شده است.

سازمان جهانی در حال انتقال واسکن‌های آزمایشی به جمهوری دموکراتیک کنگو برای متوقف کردن شیوع ابولا است.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری آلمان؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG