لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

شورای انتقالی در جنوب یمن اعلام خودمختاری کرد


نیروهای شورای انتقالی جنوب در شمال عدن
نیروهای شورای انتقالی جنوب در شمال عدن

شورای انتقالی جنوب یکشنبه هفتم اردیبهشت در منطقه تحت کنترل خود اعلام خودمختاری کرد. دولت قانونی یمن که سازمان ملل از آن حمایت می‌کند، نیز گفته است این اقدام «پیامدهای خطرناک و فاجعه باری» برای مذاکره صلح خواهد داشت.

شورای انتقالی جنوب در بیانیه‌ای ضمن اعلام وضعیت اضطراری گفته است، در عدن و دیگر استان‌های جنوبی یمن اعلام خودمختاری می‌کند.

شورای انتقالی جنوب دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن را به فساد و ناکارآمدی متهم کرده است.

عربستان سعودی از دولت عبدربه منصور هادی حمایت می‌کند و امارات متحد عربی نیز حامی اصلی شورای انتقالی جنوب است.

در بیانیه شورای انتقالی جنوب آمده است که دولت خودگردان فعالیت‌های خود را از روز شنبه آغاز کرده است.

درگیری جدایی طلبان جنوب و دولت عبدربه منصور هادی بر پیچیدگی های جنگ داخلی در یمن افزوده است. پیش از این جدایی طلبان جنوب به همراه نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی به طور مشترک علیه شبه نظامیان شیعه حوثی جنگ می‌کردند.

در سال ۲۰۱۴ شبه نظامیان حوثی توانستند کنترل صنعا پایتخت را در دست بگیرند و در نتیجه عبدربه منصور هادی به عدن در جنوب گریخت.

ائتلاف عربی به ریاست عربستان سعودی برای جلوگیری از پیشروی نیروهای شبه نظامی حوثی در داخل یمن در این کشور مداخله نظامی کرد.

نیروهای «شورای انتقالی جنوب» تابستان سال گذشته با نیروهای دولتی یمن درگیر شده و روز ۱۹ مرداد ساختمان‌ها و پایگاه نظامی دولت یمن در عدن را تصرف کردند. به دنبال مذاکرات دو طرف در عربستان درگیری ها در جنوب متوقف شد.

براساس توافق در ریاض قرار بود نیروهای جدایی طلب جنوب و دیگر نیروها در کابینه عبدربه منصور هادی مشارکت داشته باشند و همزمان نیروهای آن تحت فرماندهی نیروهای دولت قانونی یمن فعالیت کنند.

محمد الحضرمی، وزیر امور خارجه یمن یکشنبه گفته است اقدام شورای انتقالی جنوب به مثابه خروج از توافق ریاض است.

محمد الحضرمی تصریح کرده است: شورای به اصطلاح انتقالی مسئول پیامدهای این اقدام خطرناک و فاجعه بار است.

شبکه الجزیره می‌گوید، اقدام اخیر شورای انتقالی باعث گسترش هرج و مرج در یمن خواهد شد.

رویترز هم نوشته است، جنگجویان جنوب یمن بدنه اصلی نیروهای نظامی در جنگ علیه حوثی ها را تشکیل می‌دهند. اما جنگ داخلی در یمن باعث سرباز کردن زخم‌ها و شکاف‌های قدیمی بین دو بخش شمالی و جنوبی یمن شده است. تا قبل از اتحاد یمن در سال توسط علی عبدالله صالح در سال ۱۹۹۰، یمن جنوبی یک کشور مستقل بود.

رویترز می‌گوید، با گسترش اختلافات در میان نیروهایی که در گذشته متحد بودند جنگ یمن که به عنوان یک نبرد نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می‌شود به بن‌بست رسیده است.

منابع: الجزیره٬ رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG