لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

یک عضو سپاه پاسداران در حمله منتسب به اسرائیل به حومه دمشق کشته شده است


تصویر منتشر شده از سعید علیدادی در خبرگزاری تسنیم
تصویر منتشر شده از سعید علیدادی در خبرگزاری تسنیم

رسانه‌های ایرانی می‌گویند که یک عضو سپاه پاسداران که در سوریه «فعالیت مستشاری» داشته، در حمله منتسب به اسرائیل در بامداد روز جمعه کشته شده است.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران با انتشار عکسی، این فرد را سعید علیدادی، از «مستشاران نظامی سپاه پاسداران» در سوریه معرفی کرده است.

ساعاتی پیش رسانه‌های منطقه از یک حمله جدید منتسب به اسرائیل علیه اهدافی در اطراف دمشق، پایتخت سوریه، خبر دادند.

روزنامه جروزالم پست و رادیوی ارتش اسرائیل با استناد به منابع منطقه‌ای، محل حمله در روز سیزدهم بهمن را اهدافی در زینبیه دمشق به عنوان یک پایگاه قوی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

اسرائیل به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده است.

سایت خبری سوری «صدای پایتخت» که وابسته به مخالفان حکومت مرکزی این کشور است، اعلام کرده حمله بامداد جمعه در منطقه سیده زینب رخ داده که در ماه‌های گذشته نیز هدف حملات هوایی منسوب به اسرائیل بود.

نور ابوحسن، یک روزنامه‌نگار در جنوب سوریه، گفته است سایت‌هایی در نزدیکی «عقربه» در جنوب دمشق نیز هدف حملات بودند.

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، گزارش داد که حملات هوایی از فراز ارتفاعات جولان انجام شد. به گفته سانا بر اساس بیانیه وزارت دفاع سوریه، این حملات خسارت مادی وارد کرده و آسیب جانی نداشته است.

با این حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گروه مخالف حکومت بشار اسد که از بریتانیا تحولات سوریه را رصد می‌کند، اعلام کرد در حمله منسوب به اسرائیل «سه تن کشته شدند» که یکی از آن‌ها ایرانی، یک تن عراقی و نفر سوم از طرفداران ایران بود. به گفته این گروه، این سه فرد در سازه‌ای در یک مزرعه در جاده عقربه- سیده زینب کشته شدند.

در هفته‌های اخیر در حملات منتسب به اسرائیل در زینبیه دمشق، رضی موسوی، از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران و سپس پنج تن دیگر از نیروهای سپاه قدس، شامل صادق امیدزاده، کشته شدند.

رضی موسوی بیش از سه دهه مسئول تدارکات و لجیستیک نیروهای متحد ایران در سوریه و لبنان و صادق امیدزاده معاون نیروی قدس سپاه پاسداران در امور اطلاعات منطقه بود. هردوی آن‌ها ارتباطات نزدیکی با قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه داشتند.

خبرگزاری رویترز دوازدهم بهمن گزارش داد که سپاه پاسداران استقرار نیروهای خود در سوریه را به دلیل حملات مرگبار اسرائیل کاهش داده و از جمله فرماندهان ارشد و افسران ایرانی زیادی از نیروهای سپاه در روزهای اخیر از سوریه به ایران بازگشته‌اند.

به نوشته رویترز، سپاه پاسداران در دوره کاهش حضور نیروهای خود در سوریه، بیشتر به نیروهای حزب‌الله، بازوی منطقه‌ای خود متکی خواهد بود.

سه‌شنبه شب گذشته در پی شلیک چند فروند موشک از بخش سوری بلندی‌های جولان به سوی اسرائیل، در شرایطی که موشک‌ها در خود سوریه فرود آمد و به حریم اسرائیل وارد نشد، ارتش اسرائیل رسما اعلام کرد که زیرساخت‌های نظامی ارتش سوریه را در استان جنوبی درعا هدف قرار داد.

در پی حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در روز 15 مهر که به اعلان جنگ ارتش اسرائیل علیه آن گروه در باریکه غزه کشیده شد، اسرائیل در چارچوب مقابله با تدارکات گروه‌های متحد تهران در منطقه، حمله به اهداف وابسته به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه را افزایش داده و به پدافند هوایی ارتش سوریه و برخی از نیروهای حکومتی سوریه نیز حمله کرده است.

با این حال، به نوشته رویترز، ایران که حامی حماس است، تلاش دارد تا خود را از ورود مستقیم به درگیری‌های منطقه‌ای در رهگذر جنگ جاری خاورمیانه، دور نگاهدارد. حماس از سوی آمریکا و اروپا تروریستی شناخته شده است.

در جنگ اسرائیل با حماس، حزب‌الله لبنان که در سوریه نیز حضور دارد، از بخش مرزهای جنوب لبنان دررشته تحرکات ایذایی به اسرائیل حملات راکتی و خمپاره‌ای کرده و در تلاش برای رخنه دادن پهپادهای تهاجمی به آسمان اسرائیل بوده است.

بامداد سیزدهم بهمن پس از اصابت چند راکت به شمال اسرائیل، از جمله در شهر مرزی کریات شمونا، ارتش اسرائیل با تانک و جنگنده‌ به اهدافی در جنوب لبنان حمله کرد.

XS
SM
MD
LG