لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

تداوم اصرار مقام‌های جمهوری اسلامی بر نقش اسرائیل «پشت اتفاقات شمال غرب»


در ادامه اصرار و تاکید مقام‌های جمهوری اسلامی بر نقش اسرائیل در تنش میان ایران و آذربایجان، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید اسرائیل «پشت» اتفاقاتی است که در شمال غرب ایران در حال رخ دادن است.

رسول سنایی‌ راد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر همچنین اسرائیل را به «استفاده ابزاری» از برخی همسایگان ایران متهم کرده است.

وی گفت:‌ «در اتفاقاتی که در شمال غرب در حال رخ دادن است می‌دانیم که پشت سر این موضوعات رژیم صهیونیستی و برخی از قدرت‌های فرامنطقه‌ای قرار دارند و دنبال استفاده ابزاری از برخی همسایگان ما هستند.»

اشاره وی به افزایش تنش‌ها میان ایران و جمهوری آذربایجان است که جمهوری اسلامی به بهانه آن در روزهای اخیر، در مرزهای مناطق آزادشده آذربایجان در درگیری میان این کشور و ارمنستان، اقدام به برگزاری مانور نظامی کرد.

رسول سنایی‌ راد نیز با اشاره به رزمایش‌های اخیر در شمال غرب ایران گفته است: «آنچه ما در اینجا عمل کردیم پیامی داشت برای سطح عمیق و عوامل پشت ماجرا.»

وی اضافه کرد که مانورها در «عین حال پیام قدرتی است که اعلام می‌کند، اجازه لانه‌گزینی به تروریست‌ها چه از جنس تکفیری و چه از جنس صهیونیستی را در اطراف مرزهای خودمان نخواهیم داد.»

در حالی که رهبر جمهوری اسلامی و مقامات کشوری و لشکری جمهوری اسلامی به صراحت جمهوری آذربایجان را متهم به «آوردن اسرائیل به مرزهای ایران» کرده‌اند، رئیس‌ جمهوری آذربایجان این اتهام را رد کرده است.

الهام علی‌یف در مقابل مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرده که به این کشور «افترا» وارد می‌کنند و باید ادعاهای خود را ثابت کنند.

همزمان، مقامات بلندپایه ارمنستان نیز به ایران سفر کرده یا در خارج از ایران با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار داشته‌اند. در مقابل، ترکیه نیز اقدام به برگزاری رزمایشی با جمهوری آذربایجان کرده است.

روز سه‌شنبه نیز وزارت کشور جمهوری آذربایجان به دلیل آن چه «افزایش شیوع کرونا در مناطقی از باکو» عنوان کرد، از بسته شدن حسینیه متعلق به نماینده رهبر جمهوری اسلامی در باکو خبر داد.

با آن که مقام‌های دو کشور کرونا را عامل تعطیلی این حسینیه عنوان کرده‌اند، اما کارشناسان آن را در راستای ادامه تنش میان دو کشور ارزیابی می‌کنند.

شرکت خطوط هوایی جمهوری آذربایجان، آزال نیز خبر داد که تصمیم دارد از روز چهارشنبه ۱۴ مهر به خاطر بسته شدن حریم هوایی ایران به روی هواپیماهای خود، پروازهای باکو به نخجوان را از مسیر ارمنستان انجام بدهد.

خبرگزاری توران روز سه‌شنبه ۱۳ مهر در گزارشی نوشت: «رژیم تهران حریم هوایی خود را نه تنها برای هوانوردی نظامی آذربایجان بلکه برای هوانوردی غیرنظامی نیز بست و بنابراین، این 'دوستان و برادران شیعیان' تصمیم گرفتند به جمهوری آذربایجان درس بدهند تا مجبور به ترک اصول خود شود.»

با استفاده از گزارش‌های مهر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG