لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

عبادی: فقط از ممنوعیت معاملات دلاری با ایران تبعیت می کنیم


حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق،
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق،

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، روز دوشنبه گفته است که دولت وی فقط متعهد به استفاده نکردن از دلار در معاملات خود با ایران است، نه اینکه بخواهد کلیه تحریم‌های آمریکا علیه تهران را اجرا کند.

به گزارش رویترز، حیدر العبادی در یک کنفرانس خبری گفته است: تعهد ما در ارتباط با ایران، استفاده نکردن از ارز دلار در معاملات است نه پیروی از تحریم‌های آمریکا.

اظهارات روز دوشنبه نخست‌وزیر عراق در تناقض با سخنان هفته پیش وی است که گفته بود بغداد مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران است ولی برای حفظ منافع عراق از آنها پیروی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال این اظهارات، دفتر نخست وزیر عراق روز یکشنبه اعلام کرد که آقای العبادی سفر خود به تهران را لغو کرده است. اما این در حالی است که وزارت خارجه ایران اعلام کرد از چنین سفری اطلاعی ندارد.

اظهارات حیدر العبادی در هفته گذشته انتقاد شماری از گروه های عراقی نزدیک به ایران را درپی داشت.

مجتبی حسینی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در عراق نیز از اظهارات حیدر العبادی انتقاد کرد و گفت که سخنان نخست وزیر عراق «غیرمسئولانه» بود.

به گفته وی، «این خیانت به ایران که موضعی صادقانه در قبال عراق داشته و نیز خیانت به خون شهیدان ایرانی است که از عراق دفاع کرده‌اند».

با این حال، نخست وزیر عراق روز دوشنبه تاکید کرده است: وضعیت اقتصادی ما نیز دشوار است و ما با ایران همدلی می‌کنیم. اما من به دنبال این نیستم که برای خوشحالی برخی شعارهایی بدهم که به زیان مردم ما تمام شود.

دونالد ترامپ ۱۵ مرداد فرمان اجرایی را امضا کردکه براساس آن بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای معلق شده بود، بار دیگر اجرایی شد.

با این حال، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین یک روز بعد در پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به بازگشت رسمی تحریم‌های ایران تصریح کرد که «هر کس با ایران دادوستد کند، با ایالات متحده معامله‌ای نخواهد داشت.»

آقای ترامپ تأکید کرد که این تحریم‌ها «گزنده‌ترین» تحریم‌هایی است که تا کنون اعمال شده و در ماه نوامبر (آبان ماه) نیز مرحله‌ای دیگر جلو خواهد رفت.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG