لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

جان باختن حدود ۱۱۰ پزشک و کادر درمانی ایران بر اثر ابتلا به کرونا


دفن مهدی وریجی یکی از پزشکان جان باخته بر اثر ابتلا به کرونا در زادگاهش ساری
دفن مهدی وریجی یکی از پزشکان جان باخته بر اثر ابتلا به کرونا در زادگاهش ساری

بر اساس گزارش‌های منتشر شده حدود ۱۶۰۰ نفر از پزشکان و کادر درمانی در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۱۰ نفر از آنان جان باخته‌اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند خبر داد که تاکنون ۵۶ نفر از کادر درمانی این دانشگاه به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شدند.

وحید احمدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نیز روز سه‌شنبه گفت که تاکنون ۵۲ مورد از کادر درمان مبتلا به کرونا شدند.

روز دوشنبه اعلام شد که مهرداد نوروزی، پزشک عمومی شاغل در کرمانشاه، به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته است.

ابوالفضل آفریده، مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی، نیز روز ۲۴ فروردین خبر داده بود که ۳۰۰ نفر از کادر درمان بیمارستان های این سازمان به کرونا مبتلا شده و ۱۰ نفر از آنان جان باخته‌اند.

پیش از این نیز اسامی ۱۰۵ نفر از پزشکان و کادر درمانی که بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته بودند منتشر شده بود.

بر اساس این آمار و اسامی، در استان تهران ۳۰ نفر در استان گیلان ۲۸ نفر و در استان مازندران حدود ۲۰ نفر از پزشکان و کادر درمان جان باخته‌اند.

این استان‌ها از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین مبتلایان و جان باختگان به کرونا را داشته‌اند.

نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۵ ساله بیمارستان میلاد لاهیجان، اولین پرستاری بود که خبر درگذشتش بر اثر ابتلا به کرونا منتشر شد.

پیش از این گزارش‌هایی درباره کمبود لباس مناسب برای کادر پزشکی ایران منتشر شده بود.

در همین حال سازمان نظام پرستاری شرق گیلان اسفندماه از مردم و افراد نیکوکار خواسته بود که برای تامین ماسک، لباس و تجهیزات حفاظتی به بیمارستان‌های شرق گیلان کمک کنند.

در همین حال روزنامه «ایران» در گزارشی نوشته بود: «ارتباط مستمر پرستاران و پزشکان با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ آنها را در معرض غلظت بالایی از ویروس کرونا قرار داده است و همین مسأله سطح درگیری و ابتلا را در بین کادر درمان بالا می‌برد».

بهروز بنیادی نماینده مجلس نیز گفته بود که به دلیل عدم اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران «تعدادی از پرستاران و پزشکان قربانی عدم اطلاع‌رسانی به موقع شده‌اند».

تعدادی از مقامات وزارت بهداشت ایران نیز درباره شیوع موج دوم کرونا و تاثیرات آن بر کادر درمان که حدود دو ماه گذشته در حال کار بوده و «فرسوده» شده‌اند، هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG