لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

سفر اعلام‌نشده سرپرست وزارت دفاع آمریکا به بغداد


پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده. عکس آرشیوی است
پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده. عکس آرشیوی است

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن، در سفری از پیش اعلام نشده وارد بغداد شد. وی به هنگام ورود به بغداد بر حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تأکید کرد و به موضوع آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور نیز پرداخت.

این سفر کمی پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که حفظ نیروهای نظامی آمریکا در عراق مهم است چون باعث می‌شود که واشینگتن از نزدیک ایران را زیر نظر داشته باشد. این اظهار وی خشم سیاستمداران مختلف را در بغداد برانگیخت.

عراق هم‌اینک با افزایش تنش‌ها بین دو هم‌پیمان مهم خود یعنی ایالات متحده و ایران در شرایط دشواری قرار گرفته‌است.

به گزارش رویترز، آقای شاناهان به خبرنگاران همراه خود گفت: «ما به دعوت دولت عراق به این کشور آمده‌ایم و منافع ما در جهت تقویت ظرفیت‌های امنیتی در عراق است.»

او افزود که «می‌خواهم مستقیماً نگرانی‌های مقامات و چالش‌های سیاسی را که با آن روبه‌رو هستند از زبان آنها بشنوم و این موارد را صریحاً در برنامه‌ریزی‌های خود خواهیم گنجاند.»

وزیر دفاع موقت آمریکا در این سفر با چند تن از مقام‌های عراقی، از جمله عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور، دیدار خواهد کرد و همچنین در مورد مسئله خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با فرماندهان آمریکایی در محل تبادل نظر خواهد کرد.

پاتریک شاناهان در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه ممکن است به عراق منتقل شوند گفت که در این سفر خود در این باره نیز به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا، روز دوشنبه گفت که به باور او واشینگتن قرار نیست تعداد نیروهای خود در عراق را افزایش دهد.

هم‌اینک در حدود ۵۲۰۰ نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند. نیروهای آمریکایی از زمان حمله ائتلاف به رهبری ایالات متحده به رژیم صدام حسین یعنی ۱۶ سال است که در عراق مستقر هستند.

مسئله داعش در سوریه

دونالد ترامپ چندی پیش گفت که تصمیم دارد تمامی ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی را از سوریه خارج کند. این خبر با تعجب هم‌پیمانان آمریکا روبه‌رو شد و ازجمله استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع پیشین آمریکا، را نیز در پی داشت.

آقای ترامپ هفته گذشته نیز گفت که در روزهای پیش رو شکست کامل نیروهای باقی‌مانده داعش در سوریه را اعلام خواهد کرد.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه در پاسخ به خبرنگاران از توضیح در مورد جدول زمانی «شکست داعش» در سوریه خودداری کرد. او اما بر ادامه تمامی تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن کامل داعش تأکید نمود.

گروه حکومت اسلامی (داعش) کنترل محدوده کوچکی را در امتداد فرات در سوریه و در نزدیکی مرز عراق در دست دارد. عملیات «نیروهای دموکراتیک سوریه» که گروه هم‌پیمان آمریکا در عراق است برای راندن داعش از این منطقه در روزهای اخیر جریان دارد.

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه به‌طور غیرمنتظره و اعلام‌نشده، سفری نیز به افغانستان داشت.

این سفر در حالی انجام شد که نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان نیز از امروز دور تازه‌ای از مذاکرات و سفرهای خود به اروپا و غرب آسیا را آغاز می‌کند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG