لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

ژنرال ووتل: شمار نیروهای آمریکایی در عراق کم‌وبیش ثابت خواهد ماند


ژنرال جوزف ووتل
ژنرال جوزف ووتل

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و شمال آفریقا، می‌گوید خروج نیروهای کشورش از سوریه «طی هفته‌های پیش‌رو» آغاز می‌شود، اما شمار نیروها در عراق احتمالا تغییری نخواهد کرد.

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا» ۲۱ بهمن ماه در جمع خبرنگارانی که او را در سفر به غرب آسیا همراهی می‌کردند، گفته است فکر نمی‌کند شمار نیروهای آمریکایی در عراق به‌طور مشخصی افزایش پیدا کند.

با این حال رویترز می‌گوید ‌او احتمال این‌که ترکیب‌بندی نیروهای فعلی در عراق تغییر کند را رد نکرده‌است.

ژنرال ووتل با اشاره به نیروهای موجود در عراق گفته «فکر می‌کنم ما کم‌وبیش همین شمار را نگه خواهیم داشت».

او در عین حال افزوده «این یک مغازه عمده‌فروشی نیست که (مثلا) "همه از سوریه به عراق انتقال پیدا کنند"… این اساسا بی‌معنی‌ست».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته پیش به شبکه سی‌بی‌اس گفته بود قصد دارد نیروهای آمریکایی در عراق را حفظ کند: «یکی از دلایلی که می‌خواهم این نیروها را حفظ کنم برای این است که تا حدودی ایران را زیر نظر داشته باشم زیرا این کشور یک مشکل واقعی است».

این سخنان با واکنش‌ مقام‌های جمهوری اسلامی و نیز مقام‌های عراق روبه‌رو شده بود؛ برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، گفته بود آقای ترامپ در این مورد از عراق اجازه نخواسته و آمریکا «نباید در این کشور اولویت‌های خود را دنبال کند».

خروج از سوریه: «احتمال در هفته‌های آینده»

ژنرال ووتل از جمله چهره‌ها و افرادی‌ست که در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و پیامدهای ناشی از آن هشدار داده‌است. او روز ۱۶ بهمن در نشستی با سناتورهای ایالات متحده گفته بود خروج نیروها از سوریه گروه «حکومت اسلامی» را به یک تهدید همیشگی تبدیل خواهد کرد.

او روز یک‌شنبه به خبرنگاران گفت خروج از سوریه نه طی روزهای پیش‌رو که احتمالا در هفته‌های بعدی انجام خواهد شد. شبه‌نظامیان عمدتا کرد سوریه که از حمایت آمریکا برخوردارند، در حال حاضر مشغول نبرد در واپسین مناطق تحت کنترل «داعش» هستند.

ژنرال ووتل گفته خروج نیروها آسان‌تر از خروج تجهیزات و ادوات نظامی‌ست: «کاری که ما در حال انجامش هستیم این است که ببینیم چه ادوات و تجهیزاتی را نیاز نداریم».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه گفته بود طی هفته پیش‌رو شکست صد درصدی گروه موسوم به «حکومت اسلامی» اعلام خواهد شد. آقای ترامپ در عین حال خواستار ادامه همکاری کشورهای عضو ائتلاف برای مبارزه با پیکارجویان اسلام‌گرا شده و تاکید کرده‌است که این یک «نبرد مشترک» است.

ژنرال ووتل در مورد زمان دقیق خروج نیروهای آمریکایی از سوریه جزئیات مشخصی ارائه نکرده‌است.

رویترز می‌گوید در گزارشی از سوی سازمان ملل که هفته پیش به‌دست به این خبرگزاری رسیده، شمار نفرات گروه داعش در عراق و سوریه در حدود ۱۸ هزار نفر برآورد شده‌است که سه هزار تن از آن‌ها را شهروندان کشورهای دیگر به جز عراق و سوریه تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل در مورد حملات شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک و حملاتی با استفاده از مواد اتمی، توسط این گروه هشدار داده‌است.

رویترز، سی‌ان‌ان، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG