لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

پومپئو: خروج نیروهای آمریکا از سوریه به معنای پایان جنگ با داعش نیست


طبیعت پیکار با داعش اکنون در حال تغییر است و این پیکار از این پس الزاما تحت نظر نظامیان نخواهد بود
طبیعت پیکار با داعش اکنون در حال تغییر است و این پیکار از این پس الزاما تحت نظر نظامیان نخواهد بود

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۷ بهمن در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، این گروه شبه‌نظامی را همچنان یک «تهدید» دانست و تاکید کرد که تصمیم واشینگتن برای خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه به معنای پایان جنگ با داعش نیست.

مایک پومپئو که با سخنرانی خود این نشست یک روزه را در واشینگتن افتتاح می‌کرد، یکی از اهداف اصلی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را مقابله با اقدامات تبلیغاتی این گروه و «مغزشویی» عنوان کرد و گفت که آنها نباید بتوانند پیام خود را پراکنده سازند.

به گفته وی، طبیعت پیکار با داعش اکنون در حال تغییر است و این پیکار از این پس الزاما تحت نظر نظامیان نخواهد بود، بلکه باید شبکه‌های فردی آنها را از بین برد.

آقای پومپئو سپس با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه عنوان کرد که این صرفا یک تغییر تاکتیکی‌ست، اما اصل ماموریت تغییر نیافته.

بر اساس اظهارات مقامات ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه حدود یک ماه است که آغاز شده. دونالد ترامپ اعلام کرده که این تصمیم را برای نجات جان سربازان آمریکایی و کاهش هزینه‌ها گرفته است. این تصمیم نگرانی‌هایی را در کنگره آمریکا به دنبال داشته که در خلا نیروهای ایالات متحده، گروه‌های جهادی یا روسیه و ایران در سوریه قدرت بیشتری می‌گیرند.

اما مایک پومپئو در اظهارات روز چهارشنبه خود بر ضرورت طرح‌های تازه برای مقابله با داعش و نیز قدرت گرفتن ایران در سوریه تاکید کرد.

وی بار دیگر خواستار خروج نیروهای ایرانی از سوریه شد و راه‌حل سوریه را یک «راه‌حل سیاسی و هماهنگ با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد» دانست.

ایران می‌گوید که به درخواست دولت سوریه نیروهای خود را به این کشور اعزام کرده. آمریکا اما خروج نیروهای این کشور از سوریه را یکی از شروط دستیابی به توافقی دوباره با ایران دانسته است، توافقی که جایگزین برجام بشود.

حمایت از دولت عراق برای مقابله با داعش دیگر هدفی‌ست که آقای پومپئو برای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در نظر دارد. به گفته وی، اگرچه «نیروهای عراقی در مقابله با داعش قابلیت‌های خوبی از خود نشان داده‌اند»، اما «داعش در عراق همچنان حضور پررنگی دارد» که این امر حمایت ائتلاف بین‌المللی از بغداد را ضروری می‌سازد.

داعش در اوج قدرت خود بخش‌های گسترده‌ای از عراق را تصرف کرد، از جمله شهر موصل که از بزرگ‌ترین شهرهای این کشور به شمار می‌آید و عملیات آزادسازی آن نیز ماه‌ها به طول انجامید.

طی مدتی که داعش کنترل شهرهایی در عراق و سوریه را بر عهده داشت گزارش‌های متعددی از اعدام‌های دسته‌جمعی، تجاوز به زنان و دختران، به بردگی کشیدن شهروندان و فروختن آنان در بازار منتشر شد که خشم جامعه جهانی را به دنبال داشت.

از این رو وزیر امور خارجه آمریکا دیگر هدف مهم ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را اجرای عدالت توصیف کرد.

این ائتلاف تابستان سال ۲۰۱۴ با رهبری آمریکا آغاز شد و هدف غایی خود را غلبه دائمی بر این گروه شبه‌نظامی تعریف کرده است.

منبع: پخش زنده از صدای آمریکا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG