لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

هشدار سنای آمریکا در مورد «خروج شتاب‌زده» از سوریه و افغانستان


نیروهای آمریکایی در سوریه؛ ۲۹ آوریل ۲۰۱۷
نیروهای آمریکایی در سوریه؛ ۲۹ آوریل ۲۰۱۷

سنای ایالات متحده در یک رای‌گیری نمادین، از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آن کشور در مورد بازگشت نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان، انتقاد کرده و در مورد «خروج شتاب‌زده» از منطقه هشدار داده‌است.

سناتورها می‌گویند گروه‌های اسلام‌گرا در سوریه همچنان تهدیدی علیه آمریکا به‌شمار می‌روند و ایران و روسیه ممکن است جای خالی آمریکا را پر کنند.

رای‌گیری روز ۱۵ بهمن ماه در سنا الزام‌آور نیست. با این حال از آنجایی که سنا در کنترل جمهوری‌خواهان، یعنی قانون‌گذاران هم‌حزبی دونالد ترامپ است، این رای‌گیری نشان‌دهنده اختلافات در میان جمهوری‌خواهان بر سر برخی سیاست‌های خارجی دولت است.

۷۰ سناتور به تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه رای مخالف دادند، و ۲۶ سناتور نیز با آن موافقت کرده‌اند.

سناتورهای مخالف می‌گویند نبرد علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی و القاعده در سوریه و افغانستان پیشرفت داشته است، اما هشدار داده‌اند که «خروج شتاب‌زده» می‌تواند منطقه را دستخوش ناآرامی کند و جای خالی ناشی از آن توسط روسیه یا ایران پر شود.

متمم تصویب‌شده در سنا، بخشی از قوانین تازه‌ای است در مورد سیاست‌های مربوط به خاورمیانه که برای رای‌گیری راهی مجلس نمایندگان ایالات متحده شده‌است.

مجلس نمایندگان آمریکا بر خلاف سنا در کنترل حزب دمکرات است.

در حدود دو هزار سرباز و پرسنل آمریکایی در سوریه و شماری در حدود هف هزار تن نیز در افغانستان مستقر هستند.

دونالد ترامپ اواخر پاییز اعلام کرد تصمیم قطعی خود را در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گرفته‌است. این اقدام او با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و حتی انتقادهایی را از سوی برخی از قانون‌گذاران نزدیک به دولت همراه داشت. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز از سمت خود کناره‌گیری کرد.

اما دونالد ترامپ از تصمیم خود دفاع کرده و می‌گوید «حال‌که داعش به‌شکل گسترده‌ای شکست خورده، کشورهای منطقه، از جمله ترکیه، به راحتی قادر خواهند بود تا به حساب باقی‌مانده آن برسند».

او در عین حال می‌گوید انتقادها از تصمیمی که گرفته جنبه شخصی دارند و اگر کس دیگری چنین تصمیمی می‌گرفت «محبوب‌ترین قهرمان در آمریکا» می‌شد.

دونالد ترامپ روز گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس تاکید کرد نیروهای آمریکایی را از «جنگ پایان‌ناپذیر» افغانستان خارج می‌کند، هرچند ایالات متحده همچنان به نظارت‌های امنیتی و اطلاعاتی خود در آن کشور ادامه خواهد داد.

سناتورهای آمریکایی روز ۱۲ بهمن ماه نیز متممی در مخالفت با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را با ۶۸ رای موافق تصویب کرده بودند.

رویترز، اسوشیتدپرس، سی‌بی‌اس|ت|خ
XS
SM
MD
LG