لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

ژنرال ووتل: با خروج نظامیان آمریکا از سوریه تهدید گروه خلافت اسلامی دائمی می‌شود


ژنرال جوزف ووتل می‌گوید گروه حکومت اسلامی هنوز رهبران، پیکارجویان و امکانات خود را حفظ کرده است.
ژنرال جوزف ووتل می‌گوید گروه حکومت اسلامی هنوز رهبران، پیکارجویان و امکانات خود را حفظ کرده است.

یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ بهمن هشدار داد که در پی خروج نظامیان این کشور از سوریه گروه «خلافت اسلامی» به یک تهدید همیشگی بدل خواهد شد.

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا، در نشست پرسش و پاسخ مجلس سنا گفت: این گروه تندرو هنوز رهبران، پیکارجویان و امکانات خود را حفظ کرده و می‌تواند شورش تهدیدآمیز دیگری را آغاز کند.

این سخنان ژنرال ووتل، تازه‌ترین مورد از هشدارهای مقامات فعلی و سابق آمریکایی در مورد خطر احیاء عملیات مسلحانه گروه «خلافت اسلامی» در صورت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است که دونالد ترامپ در ماه دسامبر دستور آن را صادر کرد.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا می‌گوید: «باید فشار خود بر این گروه را ادامه دهیم و اگر این کار را نکنیم آنها قابلیت لازم را برای بازگشت دارند».

او افزود: مناطق تحت کنترل این گروه به کمتر از ۲۰ مایل مربع تنزل یافته و قبل از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه توسط گروه‌های متحد و مورد حمایت آمریکا باز پس گرفته خواهد شد.

این فرمانده ارشد آمریکایی تاکید کرد این عملیات به شیوه‌ای «هماهنگ و سنجیده» انجام خواهد شد.

ژنرال ووتل در گزارش خود به مجلس سنا افزود که قبل از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن حدود دو هزار نظامی آمریکایی از سوریه با او مشورت نکرده‌اند.

جیمز متیس، وزیر دفاع وقت آمریکا، به دلیل این تصمیم آقای ترامپ از سمت خود استعفاء داد.

تصمیم دونالد ترامپ با مخالفت‌های زیادی حتی در حزب جمهوریخواه روبرو شد.

مجلس سنای آمریکا که در کنترل جمهوریخواهان است روز دوشنبه با تصویب لایحه‌ای که بیشتر جنبه نمادین دارد مخالفت خود را با تصمیم آقای ترامپ برای خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان اعلام کرد.

در این مصوبه هشدار داده شده که «خروج زودهنگام» می‌تواند به بی‌ثباتی در منطقه منجر شود و خلاء قدرتی به وجود می‌آورد که ایران و سوریه آن را پر خواهند کرد.

اداره بازرسی داخلی وزارت دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه در گزارشی گفت «خلافت اسلامی» کماکان یک گروه شورشی فعال است و قابلیت‌ها و کارکرد خود را در عراق و سوریه با سرعت بیشتری احیا می‌کند.

این نهاد در بخشی از گزارش خود افزود: «در غیاب مبارزه پیوسته با تروریسم این گروه احتمالا ظرف ۶ تا ۱۲ ماه خود را در سوریه احیا خواهد کرد و می‌تواند مناطق محدودی را تصرف کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG