لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

کمالوندی: توافق با آژانس اتمی برای دسترسی به افراد و سه سایت «ادعایی» صحت ندارد


رافائل گروسی و بهروز کمالوندی
رافائل گروسی و بهروز کمالوندی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر دسترسی به افراد در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را رد کرد.

بهروز کمالوندی ساعاتی پس از انتشار بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد٬ هیچ بحثی با آقای گروسی درباره دسترسی آژانس به افراد یا سه سایت «ادعایی» (سایت‌های اعلام نشده ایران که بازرسان آژانس در سال ۲۰۲۰ آثار اورنیوم غنی شده یافته بودند)، نشده است.

در بیانیه مشترک که نسخه‌ای از آن روز شنبه ۱۶ اسفند در سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده، به دسترسی به افراد اشاره نشده است، اما این بیانیه می‌گوید با توجه به موضوعات حل نشده درباره سه سایت یاد شده، ایران آمادگی برای ادامه «همکاری، ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر» برای رسیدگی به مسائل پادمانی را اعلام کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی طی دو سال گذشته بارها اعلام کرده که ایران توضیح قانع‌کننده‌ای درباره آثار اورانیوم کشف شده در سه سایت اعلام نشده خود نمی‌دهد.

در همین زمینه، آقای کمالوندی گفته است هیچ بحثی در مورد میزان دسترسی به سه مکان «ادعایی» مطرح نشده و با توجه به دسترسی قبلی به این مکان‌ها اصولا لزومی به دسترسی بیشتر دیده نمی‌شود.

ایران همچنین کماکان دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌های مدار بسته در سایت‌های هسته‌ای را متوقف کرده است.

در بیانیه مشترک روز شنبه بدون اشاره به جزئیات، گفته می‌شود ایران «بصورت داوطلبانه» قول داده است که امکان راست‌آزمایی‌ها و نظارتهای بیشتری به آژانس بدهد.

در همین زمینه آقای کمالوندی گفته است در مورد نصب دوربین‌های جدید توافقی نشده، اما طبق توافق جدید، تعداد بازرسی‌های سایت فردو با توجه به سطح غنی‌سازی بالاتر (۶۰ درصدی) از هشت به ۱۱ مورد افزایش می‌یابد.

سفر آقای گروسی به تهران در پی انتشار گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده در سطح حدود ۸۴ درصد در سایت فردو انجام شد. این گزارش واکنش ایالات متحده، اسرائیل و قدرت‌های اروپایی را به دنبال داشت که آن را «نگران‌کننده» خواندند.
اما تهران اتهام اقدام برای غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از ۶۰ درصد را رد کرد و آن را «توطئه» دانست.

محمد اسلامی، سازمان انرژی اتمی ایران،نیز با طرح این ادعا که کشف ذره ۸۴ درصدی نتیجه «یک نمونه‌برداری از کنار یک شیر در پروسه بود که با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود»، افزود، کارشناسان آژانس «موادی را که از پروسه خارج شده بود، مشاهده کردند و دیدند که غنای آن بیش از ۶۰ درصد نیست».

با استفاده از گزارش ایرنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG