لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۳

تأخیر در تولید بوئینگ ۷۷۷ ایکس


بوئینگ ۷۷۷ ایکس
بوئینگ ۷۷۷ ایکس

مجله هوافضا: بوئینگ ۷۷۷ ایکس در حال گذراندن تست‌های پروازی است و قرار است تولید انبوه این محصول در سال ۲۰۲۲، با دو سال تأخیر، آغاز شود.

بوئینگ ۷۷۷ ایکس می‌پرد اما دیرتر

بوئینگ ۷۷۷ ایکس قرار بود در سال جاری تولید شود، اما چندین بحران، تولید این محصول را دو سال به تأخیر انداخت.

سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس به دلیل مشکلات فنی سبب شد تولید ۷۳۷ و پرواز آن متوقف شود. به دلیل این بحران، بوئینگ برنامه تولید ۷۷۷ ایکس را هم به تأخیر انداخت تا از ایمنی آن اطمینان حاصل کند. البته توسعه موتور این هواپیما هم یکی دیگر از دلایل تأخیر در تولید آن بود. با شروع بحران کرونا باز هم تولید این غول هوایی به تأخیر افتاد و قرار است در سال ۲۰۲۲ بزرگ‌ترین هواپیمای دوموتوره جهان تولید شود.

در این هواپیما از قوی‌ترین موتور جهان، ساخت شرکت جنرال الکتریک، استفاده شده است. از طرفی، طراحی بدنه و بال‌ها هم در این ابعاد جدید خلاقانه و پیشرو است.

در پیشرانه(GE9X) این هواپیما مصرف سوخت تا ۱۰ درصد کاهش یافته است. هر یک از این موتورها بیش از ۴۰ میلیون دلار قیمت دارد که از برخی از هواپیماهای باریک‌پیکر هم گران‌تر است. برای طراحی این موتور بیش از دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است.

میزان «تراست» در این موتور به ۴۷۰ کیلونیوتن رسیده است. تراست نیروی واکنشی است که جسم را در جهت مخالف به حرکت درمی‌آورد. میزان تراست موتور ۷۷۷ ایکس بیش از سه برابر میزان تراست یک موتور ۷۳۷ مکس است.

این موتور قطری در حدود سه متر دارد. دو عدد از این موتور روی بال‌های این هواپیما که حدود ۷۲ متر هستند جای می‌گیرند.

یکی از نکات مهم درطراحی این هواپیما امکان جمع کردن حدود هفت متر از بال‌ است. این طرح که اولین بار در صنعت هوانوردی تجاری انجام گرفته، اجازه می‌دهد هواپیمایی با چنین بال‌های بلندی، راحت‌تر در آشیانه‌های گوناگون پارک شود.

این هواپیما حدود ۷۶ متر طول دارد و دوربردترین هواپیمای دوموتوره جهان است و بوئینگ امیدوار است پس از پایان بحران کرونا، به دلیل مصرف کم و برد زیاد، مورد توجه خطوط هوایی مختلف قرار گیرد و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای آن بازگردد و دوباره این شرکت را به اوج برساند.

این هواپیما با یک بار سوخت‌گیری قادر است نزدیک ۱۷ هزار کیلومتر را با حدود ۴۰۰ مسافر پرواز کند.

ماهواره جدید اقیانوس‌شناسی ناسا

ناسا قصد دارد با ماهواره «سنتینل۶ مایکل فریلیک» رفتار اقیانوس‌ها را مطالعه کند. با داده‌های این ماهواره جدید، رفتار اقیانوس‌ها و جریان‌های هوایی متأثر از آن مورد مطالعه دقیق‌تری قرار می‌گیرد که می‌تواند کمک کند پیش‌بینی‌های هواشناسی دقیق‌تر انجام شود.

این ماهواره همچنین می‌تواند برآورد دقیق‌تری از گرمایش زمین داشته باشد و مشخص کند یخ‌های قطبی با چه شدتی در حال آب شدن هستند.

قیمت جدید بلیت هواپیما در ایران

پس از تنش شدید بین خطوط هوایی و دولت ایران بر سر قیمت بلیت هواپیما، بالأخره نرخ جدید بلیت هواپیما در ایران مشخص شده است.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت حدود یک ماه کشمکش درباره افزایش یافتن یا نیافتن قیمت بلیت هواپیما و برگزاری جلسات بسیار بین نمایندگان ایرلاین‌ها با سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر دستگاه‌های نظارتی، چندی پیش شورای عالی هواپیمایی تصویب کرد که شرکت‌های هواپیمایی اجازه دارند نهایتاً تا ۱۰ درصد به نرخ پروازهای داخلی نسبت به نرخنامهٔ به‌روزشده در خرداد ماه امسال اضافه کنند.

البته بر این اساس، محدودیت حداقل نرخ برای پروازهای داخلی برداشته شد و در واقع خبری از دامنه قیمت نیست. این یعنی شرکت‌های هواپیمایی تنها باید سقف قیمت بلیت‌های خود را برای هر مسیر پروازی رعایت کنند.

۴۸۱ هزار تومان پایین‌ترین نرخ منتشرشده برای قیمت بلیت پروازهای مختلف در مسیرهای کوتاه بوده و بالاترین آن به مسیر پروازی تبریز به بندرعباس با حداکثر نرخ یک میلیون و ۵۱۸ هزار تومان اختصاص دارد.

قیمت پروازهای هوایی در ایران به‌شدت افزایش یافته است، طوری که قیمت برخی بلیت‌های داخلی در ایران بیش از قیمت برخی پروازهای اروپایی خطوط هوایی ایران در سه سال گذشته شده است.

کاهش شدید ارزش پول ایران و بحران کرونا از دلایل این افزایش قیمت اعلام بیان شده است.

XS
SM
MD
LG