لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

توافق طالبان و رهبران افغانستان بر سر «نقشه راه صلح»


سخنگوی گروه طالبان (وسط) در قطر
سخنگوی گروه طالبان (وسط) در قطر

بعد از ۱۸ سال درگیری و مناقشات خونین، گروه طالبان طی اجلاسی در قطر با هیئت افغانی شامل نماینده‌های دولت، افراد سرشناس و رهبران سیاسی بر روی «نقشه راه صلح» توافق کرد.

گزارش‌ها حاکی است که روز سه‌شنبه، ۱۸ تیرماه، بیانیه پایانی نشست بین ‌افغان‌ها با حضور نمایندگان طالبان، دولت افغانستان، گروه‌های حقوق بشری و مدافع حقوق زنان در قطر مورد قبول واقع شده است.

در این نشست، هفتاد هیئت افغانی حضور داشتند و وزیر خارجه قطر نیز اعلام کرد در پی «مذاکرات موفق» بیانیه پایانی مورد توافق طالبان و گروههای افغانی قرار گرفت و این، اولین قدم برای صلح است.

حکمت خلیل کرزی، معاون سیاسی سابق وزارت خارجه افغانستان به همراه برخی دیگر از شرکت‌کننده‌های نشست، نسخه‌ای فارسی از بیانیه را توئیت کرده‌اند.

این بیانیه شامل هشت بند و زیربندهایی است که مهم‌ترین آنها التزام طرفین به به صفر رساندن تلفات غیرنظامی، پایان دادن به ادبیات تهدید و انتقام‌جویی، آزادی بی‌‌قید و شرط زندانیان مسن و معلول، تضمین امنیت مکان‌های عمومی مانند بیمارستان، مدارس، دانشگاه‌ها و غیره است.

این بیانیه همچنین می‌گوید که شرکت‌کنندگان در این کنفرانس توافق دارند که نقشه راه صلح بر اساس موازین «توافق روی نظام اسلامی در افغانستان»، «اصلاحات، حفظ و تقویت نهادهای اساسی، تاسیسات دفاعی و سایر نهادهای ملی»، «بازگشت مهاجران»، «تایید توافقات صلح در یک کنفرانس بین‌المللی و اخذ ضمانت بر عدم مداخله کشورهای منطقه و دیگر کشورها در امور افغانستان در یک کنفرانس بین‌المللی» استوار است.

طرفین توافق کرده‌اند که سیستم حکومتی افغانستان بر اساس «قوانین اسلامی» باشد، «حقوق سیاسی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی زنان در قالب قوانین اسلامی حفظ شود» و حقوق همه اقوام رعایت شود.

توافق بر مفاد بیانیه نشان می‌دهد که طالبان بعد از ۱۸ سال دولت افغانستان را به رسمیت شناخته است، موضوعی که زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان نیز با انتشار توئیتی آن را تبریک گفته و متن بیانیه را نیز منتشر کرده است.

قبلا طالبان دولت افغانستان را «دست‌نشانده بیگانگان» عنوان می‌کرد و از مذاکره با آن طفره می‌رفت.

از طرفی، طالبان طی چندین اجلاس که با نماینده‌های آمریکا و شخصیت‌های غیر دولتی افغان داشت، موضوع خروج نیروهای خارجی از کشور را مطرح کرده بود که مورد حمایت آمریکا قرار گرفته است، با این شرط که طالبان شورش علیه دولت مرکزی را خاتمه دهد.

خانم ماری اکرمی مدیر شبکه زنان افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که بیانیه یاد شده «قرارداد» نیست، بلکه زمینه‌ای اساسی برای آغاز مذاکرات است. وی گفته است نکته مهم توافق طرفین بر مفاد بیانیه بوده است.

بیانیه یاد شده درست دو روز بعد از انفجار خودروی بمب‌گذاری شده طالبان در غزنی مورد توافق قرار گرفته است، حادثه‌ای که ۱۲ کشته و ده‌ها زخمی، از جمله شاگردان یک مدرسه نزدیک به محل انفجار را برجای گذاشت.

امیرخان متقی وزیر سابق اطلاعات، فرهنگ و معارف دوران طالبان (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱) سرپرستی هیئت طالبان در این مذاکرات را داشت. در این اجلاس حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح و حامد کرزی رئیس‌ جمهوری سابق افغانستان نیز در جمع هیئت افغانی بودند.

زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در مذاکرات با طالبان نیز اظهار داشته است دیدار هیئت‌های افغانی با طالبان «یک موفقیت بزرگ» بوده است.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، شبکه‌های اجتماعی، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG