لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

افغانستان: رهبر طالبان پاکستان در حمله هوایی آمریکا کشته شد


تصویری ویدیویی از ملا فضل الله رهبر گروه «تحریک اسلامی طالبان پاکستان»
تصویری ویدیویی از ملا فضل الله رهبر گروه «تحریک اسلامی طالبان پاکستان»

وزارت دفاع افغانستان روز جمعه ۲۵ خرداد اعلام کرد که ملا فضل‌الله، رهبر طالبان پاکستان، در پی حمله یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در ولایت کُنَر افغانستان، کشته شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، در گفت‌وگویی تلفنی خبر داد که ملا فضل‌الله به همراه دو پیکارجوی دیگر صبح پنج‌شنبه، تنها ساعاتی پیش از آتش‌بس سه روزه میان دولت افغانستان و طالبان افغانستان کشته شده‌اند.

این گزارش همچنین به بیانیه‌ای منتسب به مارتین او دونل، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان اشاره می‌کند که عنوان می‌کند ایالات متحده روز پنج‌شنبه در یک «حمله ضدتروریستی» که در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان رخ داد، «یکی از رهبران ارشد یک سازمان تروریستی» را هدف قرار داد.

بیانیه مورد اشاره اما توضیح نمی‌دهد که آیا کسی هم در این حمله کشته شد و آیا فردی که هدف قرار گرفته ملا فضل الله بوده است یا نه. با این حال این بیانیه تاکید می‌کند که در حمله هواپیمای بدون سرنشین، آتش‌بسی که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به مناسبت عید فطر اعلام کرده، نقض نشده است. طالبان نیز پیرو اعلام روز دوشنبه وعده داد که آتش‌بس را رعایت می‌کند.

آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌نویسد که این حمله در منطقه مره‌وره در نزدیکی مرز به وقوع پیوسته است. اما ارتش پاکستان حاضر نشده که هیچ اظهار نظری در این باره بکند و گفته که خود آمریکا باید اطلاع‌رسانی کند.

این خبرگزاری می‌نویسد که با این حال پاکستان از مرگ فضل‌الله استقبال می‌کند چرا که اسلام آباد بارها از این مسئله شکایت داشته که فضل الله و گروه «تحریک اسلامی طالبان» منطقه امنی نزدیکی مرز افغانستان برای خود پیدا کرده‌اند.

از سویی کابل و واشینگتن می‌گویند که پاکستان سال‌ها به طالبان افغانستان اجازه داده که آزادانه در آن منطقه رفت و آمد داشته باشند و حتی مجروحان خود را مداوا کنند.

ملا فضل الله همان شخصی است که فرمان ترور ملاله یوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی، را صادر کرد. ملاله یوسف‌زی که از این ترور جان به در برد، بعدها جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG