لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

کاخ سفید: دولت بایدن توافق صلح با طالبان را بررسی خواهد کرد


در مراسمی در ۱۰ اسفند،‌ زلمی‌ خلیل‌زاد،‌ و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان قرارداد صلح امضا کردند.
در مراسمی در ۱۰ اسفند،‌ زلمی‌ خلیل‌زاد،‌ و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان قرارداد صلح امضا کردند.

کاخ سفید روز جمعه چهارم بهمن اعلام کرد که دولت جدید آمریکا توافق صلح با گروه طالبان در سال گذشته را مورد بررسی و بازبینی قرار می‌دهد.

به گزارش رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با همتای افغانستانی خود این موضوع را اعلام کرده است.

براساس توافق دولت دونالد ترامپ با گروه طالبان در ۱۰ اسفند ۱۳۹۸، تمامی سربازان، پرسنل اطلاعاتی و شرکت‌های امنیتی خصوصی آمریکایی تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج خواهند شد. در مقابل گروه طالبان تضمین‌هایی در خصوص اقدامات ضد تروریستی و کاهش خشونت ارائه می‌کند.

وزارت دفاع آمریکا هم هفته گذشته اعلام کرد که تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان را به دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش داده است . این کمترین میزان نیروهای آمریکایی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون است.

اما به رغم کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان، میزان خشونت‌ها در این کشور به طور مضاعفی افزایش داشته و درخواست‌های بین المللی برای آتش بس بین دولت افغانستان و طالبان بالا گرفته است.

کاخ سفید می‌گوید، جیک سالیوان در تماس تلفنی با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان تصریح کرده است که در بازنگری توافق صلح با طالبان، ارزیابی خواهد شد که آیا طالبان به تعهدات خود در قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و انجام مذاکرات معنادار با دولت افغانستان و سایر طرف‌های ذینفع این توافق، پایبند است یا نه.

طبق این گزارش جیک سالیوان همچنین بر عزم ایالات متحده در حمایت از فرایند صلح با تلاش دیپلماتیک مستحکم و منطقه‌ای با هدف دستیابی به یک توافق سیاسی پایدار و عادلانه و آتش بس دائمی تاکید کرد.

در مراسمی در ۱۰ اسفند،‌ زلمی‌ خلیل‌زاد،‌ نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان قرارداد صلح امضا کردند. این توافق بعدا زمینه ساز گفت‌وگوهای دولت افغانستان با طالبان شد.

ابقای خلیلزاد

در همین حال، منابع مطلع به شبکه «سی ان ان» گفته‌اند، دولت جو بایدن همچنان زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه دولت ترامپ در مذاکرات صلح افغانستان را که هدایت این مذاکرات با طالبان را بر عهده داشت را فعلاً در پست خود نگه می‌دارد.

سی ان ان می‌گوید، نگه‌داشتن زلمی‌ خلیل‌زاد در سمت خود به نظر کمی غیر معمول است، اما از آنجا که او در دو سال گذشته با طرف‌های درگیری در افغانستان در تماس بوده در این پست خود ابقا خواهد شد.

از زلمی‌ خلیل‌زاد، دیپلمات آمریکایی افغان تبار به عنوان معمار توافق صلح بین آمریکا و طالبان یاد می‌شود. توافقی که قرار است به طولانی ترین جنگ آمریکا پایان دهد. جنگ ۱۸ ساله‌ای که بیش از سه هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی و ناتو در آن کشته شده‌اند.

نیروهای آمریکا و متحدان آن در واکنش به حملات تروریستی القاعده در سپتامبر ۲۰۰۱ به اهدافی در آمریکا که حدود سه هزار قربانی به جا گذاشت، افغانستان را اشغال و رژیم طالبان را سرنگون کردند. اما برقراری صلح در افغانستان با مشکلات جدی روبرو است.

بااستفاده از رویترز و سی ان ان؛ خ
XS
SM
MD
LG