لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

عمر منصور، فرمانده ارشد القاعده، در شرق افغانستان کشته شد


نشان سازمان امنیت ملی افغانستان
نشان سازمان امنیت ملی افغانستان

یک فرمانده ارشد گروه شبه‌نظامی القاعده روز سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه، در عملیات مشترک ارتش افغانستان و نیروهای تحت فرماندهی سازمان ناتو کشته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد از مرگ عمر خطاب، معروف به عمر منصور، خبر داد.

سرویس افغان در رادیو اروپای آزاد به نقل از این بیانیه خبر می‌دهد که این ریاست با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید که در جریان عملیات مشترک نیروهای ویژه اطلاعاتی افغانستان و نیروهای ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، عمر خطاب مشهور به عمر منصور، رهبر ارشد این گروه در افغانستان، به همراه ۸۰ تن دیگر از اعضای شبکه القاعده کشته شده است.

به ‌گفته ریاست امنیت ملی افغانستان، عمر خطاب بعد از عاصم عمر، رهبر این شاخه، مهم‌ترین رهبر القاعده در شبه جزیره هند و بالاترین مقام القاعده ‌است که تا حال در خاک افغانستان کشته شده ‌است.

گفته می‌شود که دو تبعه پاکستان نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که در جریان این عملیات ۲۷ تن نیز در شرق افغانستان یعنی در ولایت‌های غزنی، پکتیا و زابل دستگیر شده‌اند.

در آبان‌ماه گذشته ناتو اعلام کرد که برای کمک به دولت افغانستان در نبرد با طالبان و سایر گروه‌های شورشی، نیروهای خود در این کشور را از ۱۳ هزار به ۱۶ هزار تن افزایش خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با اعلام این موضوع در روز پنج‌شنبه، ۱۸ آبان، تاکید کرد که این نیروها در عملیات رزمی درگیر نخواهند شد، ولی بخشی از نیروهای ناتو برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای دولتی افغانستان خواهند بود.

آمریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ با حمله به افغانستان حکومت طالبان را سرنگون کردند و شبکه القاعده را که مسئول حملات متعدد علیه آمریکایی‌ها بود، از این کشور بیرون راندند.

XS
SM
MD
LG