لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

درگیری شدید تازه طالبان با نیروهای دولتی، هزاران نفر را در هلمند آواره کرد


مقام‌های افغان خبر می‌دهند که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، درگیری شدید بین نیروهای دولتی و طالبان در یکی از استان‌های جنوبی این کشور آغاز شده و اکنون هزاران تن از مردم از محل زندگی خود فراری شده‌اند.

ارتش آمریکا روز یک‌شنبه هفته جاری پایگاه خود در ولایت هلمند را به نیروهای دولتی افغان تحویل داد و به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای افغان در ۲۴ ساعت گذشته با حملات شدید شورشیان طالبان به چندین پاسگاه ایست ‌بازرسی مواجه شده و موفق به دفع این حملات شده‌اند.

محمد رامین، مدیر امور پناهندگان منطقه به خبرگزاری‌ها گفته است که اکنون حدود هزار خانوار برای فرار از درگیری‌هایی که در حومه لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند و برخی دیگر از مناطق این ولایت رخ داده، از خانه‌های خود گریخته‌اند.

وی روز سه‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت، گفت که این خانواده‌ها از مناطقی آمده‌اند که در دو روز گذشته جنگ در آنها شدید بوده و به شهر لشکرگاه پناهنده شده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان هم خبر می‌دهد که پیکارجوبان طالبان در ابتدا برخی از ایست‌های بازرسی را تصرف کردند، اما نیروهای دولتی طی ۲۴ ساعت گذشته، با کشتن بیش از صد جنگجوی طالب و ۲۲ جنگجوی دیگر از افراد القاعده پاکستان، این پاسگاه‌ها را بازپس گرفته‌اند.

گروه طالبان هم گفته است که ده‌ها سرباز افغان را در این درگیری‌ها کشته است. خبرگزاری فرانسه تأکید می‌کند که هر دو طرف درگیری، سابقه «اغراق» در مورد تعداد تلفات طرف دیگر دارند.

بامداد چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت هم خبر رسید که انفجار بمبی که یک مینی‌بوس حامل کادر پزشکی را در کابل هدف قرار داده است باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن سه پزشک شده است. این مینی‌بوس قرار بود گروهی از پزشکان و پرستاران را به ولایت پنجشیر در شمال افغانستان برساند.

از زمانی که ارتش ایالات متحده رسماً از یکم ماه مه، ۲۵۰۰ سرباز باقی‌مانده خود را از افغانستان خارج کرد، علاوه بر هلمند، درگیری‌ها در چندین ولایت دیگر نیز آغاز شده است.

ایالات متحده پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، حدود ۲۰ سال پیش، در تعقیب القاعده وارد افغانستان شد و به سرنگونی دولت طالبان کمک کرد.

از آوریل امسال که جو بایدن، رئیس ‌جمهور آمریکا دستور خروج نهایی نیروها از افغانستان را صادر کرده نگرانی از افزایش درگیری‌ها در این کشور بیشتر شده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و ای‌بی‌سی/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG