لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

نماینده آمریکا پس از حصول «پیشرفت» در مذاکرات با طالبان عازم هند شد


زلمای خلیل‌زاد، دیپلمات افغان‌تباری که در ماه‌های گذشته مذاکرات با طالبان را در دوحه، پایتخت قطر، پیش برده و با مقام‌های ارشد دولت در کابل دیدار کرده‌است.
زلمای خلیل‌زاد، دیپلمات افغان‌تباری که در ماه‌های گذشته مذاکرات با طالبان را در دوحه، پایتخت قطر، پیش برده و با مقام‌های ارشد دولت در کابل دیدار کرده‌است.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، روز دوشنبه ۱۴ مرداد پس از سه روز مذاکره با گروه طالبان برای پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله افغانستان اعلام کرد که دوحه را به مقصد دهلی نو ترک می‌کند.

آقای خلیل‌زاد در توییتی نوشته است که دور هشتم مذاکرات بین هیئت آمریکایی و نمایندگان گروه طالبان در قطر «بر مسائل باقی‌مانده برای دستیابی به یک توافقنامه بالقوه با طالبان» متمرکز بود که زمینه خروج مشروط نیروهای آمریکایی را فراهم می‌کند.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان تاکید کرده است: پیشرفتی عالی داشته‌ایم.

زلمای خلیل‌زاد در توئیت دیگری همچنین از سفر خود به هند خبر داده و گفته است که این سفر در راستای حمایت از ایجاد یک اجماع بین المللی برای صلح افغانستان انجام می شود.

وی همچنین گفته است که مذاکرات با طالبان در خصوص «جزئیات تکنیکی و همچنین سازوکارهای لازم برای اجرای موفقیت‌آمیز توافق چهاربخشی» ادامه خواهد داشت.

توافق دوجانبه آمریکا و گروه طالبان شامل خروج تدریجی نیروهای خارجی از افغانستان و در مقابل تضمین عدم استفاده‌ از خاک افغانستان از سوی گروه‌های تروریستی خواهد بود.

پس از این توافق قرار است مذاکره فراگیر برای صلح افغانستان بین گروه های و جریان های سیاسی مختلف در این کشور آغاز شود.

مذاکرات آمریکا با طالبان در عین حال با نگرانی‌هایی در میان گروه‌های سیاسی، مدنی، شهروندان، فعالان و کنشگران حقوق زنان و برخی دیگر در افغانستان روبه‌رو شده‌است که نگران بازگشت کشورشان به «امارت اسلامی» دوره افراطیون هستند.

طالبان در حال حاضر کنترل بخش‌های گسترده‌ای از افغانستان را در دست دارد.

وزیر خارجه ایالات متحده هفته گذشته گفت دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا کاهش نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ است.

رسانه‌های آمریکایی به‌تازگی گزارش داده‌اند که ایالات متحده در گام نخست شمار نیروهای خود را از ۱۴ هزار نفر به ۸ هزار نفر کاهش خواهد داد.

جنگ افغانستان طولانی‌ترین نبردی‌ است که ایالات متحده را درگیر خود کرده‌است. جنگ در این کشور به کشته شدن ده‌ها هزار تن از شهروندان نظامی و غیرنظامی افغان منجر شده است. بنا بر گزارش‌ رسمی وزارت دفاع آمریکا تا ژوئیه سال جاری بیش از ۲۲۱۰ نظامی آمریکایی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.

با استفاده از رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG