لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

نماینده آمریکا: برای یک توافق خوب با طالبان آماده‌ایم


زلمای خلیلزاد می‌گوید که اشارات طالبان حکایت از تمایل آنها به انعقاد یک توافقنامه دارد
زلمای خلیلزاد می‌گوید که اشارات طالبان حکایت از تمایل آنها به انعقاد یک توافقنامه دارد

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، شامگاه جمعه ۱۱ مرداد اعلام کرد که واشینگتن آماده امضای یک «توافقنامه خوب» با طالبان است.

اظهارات آقای خلیلزاد همزمان با هشتمین دور مذاکرات صلح آمریکا و طالبان در دوحه بیان می‌شود. نمایندگان این دو، روز شنبه نیز دیداری با یکدیگر در پایتخت قطر داشتند.

آقای خلیلزاد در توییتر نوشت: «اشارات طالبان حکایت از تمایل آنها به انعقاد یک توافقنامه دارد. ما برای یک توافقنامه خوب آماده‌ایم.»

از سویی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هم ابراز امیدواری کرد که طرفین در این دور از مذاکرات به یک راه‌حل نهایی دست یابند.

توافق دوجانبه میان ایالات متحده و طالبان به معنای خروج نیروهای خارجی از افغانستان در ازای توقف حملات طالبان و حمایتشان از گروه‌های تروریستی است. اما بسیاری از افغان‌ها می‌ترسند که با خروج نیروهای خارجی از این کشور، قدرت چانه‌زنی آنها نیز با طالبان کمتر می‌شود. طالبان همواره تاکید داشته که در پی برقراری مجدد حکومت اسلامی و براندازی دولت منتخب مردم است.

در این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، هم با ابراز رضایت از روند مذاکرات صلح عنوان کرد که «پیشرفت‌های بسیاری» حاصل آمده است.

آقای ترامپ اما همزمان بار دیگر هشدار داد که ایالات متحده می‌تواند ظرف دو تا چهار روز بر افغانستان چیره شود، فقط این که او نمی‌خواهد ده میلیون نفر کشته شوند.

رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش نیز همین سخنان را بیان کرده بود که خشم مقامات افغانستان را در پی داشت.

رسانه‌های آمریکایی به‌تازگی گزارش داده‌اند که ایالات متحده در گام نخست شمار نیروهای خود را از ۱۴ هزار نفر به ۸ هزار نفر کاهش خواهد داد. اما پاسخ آقای ترامپ به پرسش خبرنگاران دراین مورد مبهم بود. وی بدون اشاره به هیچ عدد خاصی صرفا گفت که شمار سربازان کاهش می‌یابد.

روز جمعه نیز خبرگزاری‌ها گزارشی به نقل از برخی مقامات کنونی و سابق دولت آمریکا بدون اشاره به نام آنها منتشر کردند که عنوان می‌کرد دونالد ترامپ به دستیاران خود گفته که می‌خواهد تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

منبع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن

XS
SM
MD
LG