لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

دولت افغانستان خطاب به طالبان: یا صلح کنید یا شما را شکست خواهیم داد


کماندوهای ارتش افغانستان در حال انجام تمرینی در کابل؛ کنترل نیمی از کشور در دست گروه طالبان است.
کماندوهای ارتش افغانستان در حال انجام تمرینی در کابل؛ کنترل نیمی از کشور در دست گروه طالبان است.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، در سخنرانی خود در مجمع عمومی ملل متحد، در پیامی خطاب به شبه‌نظامیان افراطی طالبان، گفته «یا با ما در مسیر صلح همراه شوید، یا به نبرد ادامه خواهیم داد».

آقای محب که زمانی شدیدا از روند مذاکرات نماینده ویژه آمریکا با طالبان انتقاد کرده بود، حال پس از توقف مذاکرات ایالات متحده با این گروه، تاکید کرده که مذاکرات باید با به رهبری دولت مرکزی در کابل انجام شود.

آقای محب در سخنرانی روز هشتم مهر ماه در مقر سازمان ملل در نیویورک گفته است «صلح، مقصد نهایی همه ماست و تروریست‌ها دشمنان همه ما هستند».

مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرده که روند دستیابی به صلح نمی‌تواند و نباید به مستحکم کردن جایگاه «تروریست‌ها» بیانجامد.

او گفته «این پیام مردم افغانستان به طالبان و کشورهای خارجی حامی آن‌هاست. بشنوید: با ما در برپایی صلح همراه شوید، یا ما به نبرد ادامه خواهیم داد. این جنگی‌ست که ما پیروز نهایی‌اش خواهیم بود».

سخنرانی حمدالله محب، دو روز پس از انتخابات افغانستان که کمی بیشتر از دو میلیون نفر در آن شرکت کردند، بیان شده‌است.

آقای محب تاکید کرده بسیاری از شهروندان افغان از ترس حملات احتمالی طالبان به حوزه‌های رای‌گیری نرفته‌اند.

طالبان کنترل نیمی از کشور را در دست دارد و از قبل رای‌دهندگان افغان را تهدید کرده بود.

پیشتر دولت آمریکا روابط خود با حمدالله محب را، در پی نشست خبری اعتراضی او در سفارت افغانستان در واشینگتن، قطع کرده بود.

آقای محب، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در روند مذاکرات صلح افغانستان، را متهم کرده بود با در حاشیه قرار دادن دولت کابل، سبب شده تا دولت عملا نامشروع جلوه کند.

مشاور امنیت ملی افغانستان حتی آقای خلیلزاد را متهم کرده بود که «اهداف شخصی» را دنبال می‌کند و قصد دارد در نهایت در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شرکت کند.

این سخنان با اعتراض آمریکا روبه‌رو شد. خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا در تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، گفته بود از آقای محب از این پس در واشنگتن استقبالی نخواهد شد و مقام‌های نظامی و سیاسی امریکا نیز تعاملی با او نخواهند داشت.

اما اندکی نگذشت که در پی ادامه حملات طالبان، در حالی‌که آن‌ها مشغول مذاکرات صلح بودند، و کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی، خود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دستور به توقف مذاکرات داد.

آقای ترامپ خود در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل به طالبان تاخت و گفت این گروه «گزینۀ ادامه به حملات وحشیانه را انتخاب کرده» و افزود «ما به همکاری با متحدان خود در ائتلاف ادامه خواهیم داد تا تروریسم نابود شود».

اسوشیتدپرس، رویترز، رادیو آزادی/ت
XS
SM
MD
LG