لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

وزارت دفاع افغانستان گزارش بازگشت نیروهای «فاطمیون» به این کشور را تکذیب کرد


مراسم تشییع جنازه نیروهای لشکر «فاطمیون» در سال ۹۴ در قم.
مراسم تشییع جنازه نیروهای لشکر «فاطمیون» در سال ۹۴ در قم.

وزارت دفاع افغانستان گزارش‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره بازگشت «ده هزار» نفر از نیروهای «لشکر فاطمیون» به این کشور را تکذیب و در عین حال اعلام کرد که درباره این گزارش تحقیق خواهد کرد.

لشکر فاطمیون متشکل از «داوطلبان» افغان است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را برای اعزام به سوریه و جنگیدن در کنار نیروهای بشار اسد علیه مخالفانش بسیج کرده‌ است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد در وزارت کشور افغانستان که نام او اعلام نشده، خبر داده بود حدود ده هزار شهروند افغان که توسط سپاه پاسداران آموزش نظامی دیده و در سوریه جنگیده‌اند، هم‌اکنون به افغانستان بازگشته‌اند.

با این حال قیس منگل سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی این گزارش را رد کرد.

وی در عین حال گفت که این وزارتخانه درباره این گزارش تحقیق و نتایج آن را اعلام خواهد کرد.

وزارت کشور، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی افغانستان درباره این گزارش اظهارنظر نکرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «بسیاری از کارشناسان» این احتمال را مطرح کرده که با توجه به تلاش آمریکا برای پایان دادن به حضورش در افغانستان، ایران دوباره این نیروهای شیعه را بسیج کرده تا در جهت پیشبرد برنامه‌های خود در افغانستان به‌کار گیرد.

جمهوری اسلامی در عین حال گفت‌و‌گوهایی را با گروه طالبان انجام داده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز دی‌ماه پارسال گذشته در دیدار با همتای افغان خود خبر داده بود که ایران با طالبان مذاکراتی ادامه‌دار داشته، مذاکراتی که به گفته شمخانی، با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است.

آمریکا نیز مذاکراتی را با گروه طالبان انجام داده است. آمریکا در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نیرو در افغانستان دارد و خروج آنها مهم‌ترین خواسته طالبان به شمار می‌رود.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، با اینکه ظاهرا آمریکا با اصل این موضوع موافق است اما زمان‌بندی خروج و همچنین تعداد و ماهیت آمریکایی‌هایی که در افغانستان باقی خواهند ماند همچنان موجب اختلاف بین دو طرف است.

با استاده از رادیو آزادی، خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا / ا. م/ ک. ر
XS
SM
MD
LG