لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

گزارشگران بدون مرز: روسیه شش ماه است آلسو کورماشوا را در شرایط غیرانسانی نگه می‌دارد


آلسو کورماشوا، خبرنگار بخش تاتاری رادیو آزادی/رادیوی اروپای آزاد
آلسو کورماشوا، خبرنگار بخش تاتاری رادیو آزادی/رادیوی اروپای آزاد

سازمان بین‌المللی گزارشگران بدون مرز از مقامات روسی به دلیل بازداشت و نگهداری آلسو کورماشوا، خبرنگار رادیو آزادی/رادیوی اروپای آزاد در «شرایط غیرانسانی» به مدت نیم سال انتقاد کرد. کورماشوا از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ در بازداشت به سر می‌برد.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای تازه نسبت به سلامت وی ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او از زندان در روسیه شد.

در اول آوریل سال جاری، کورماشوا به‌طور خلاصه به خبرنگاران در دادگاه شهر کازان گفت که اتاق او «فقط پنج متر مربع است. آب گرم ندارد… به جای توالت، کف اتاق سوراخ شده است. دیوارها فرسوده هستند و احتمالاً نیم قرن است که تعمیر نشده‌اند.»

گزارشگران بدون مرز این را «شرایط غیر انسانی» و «تحقیرآمیز» خوانده است.

آلسو کورماشوا از زمان دستگیری نتوانسته با همسرش، مادر پیر و بیمارش و فرزندان ۱۲ و ۱۵ ساله‌اش تماس یا مکالمه‌ای داشته باشد. دولت روسیه نیز درخواست‌های مکرر او برای رفتن به کنسولگری آمریکا را رد کرده است. او همچنین دارای تابعیت آمریکایی است.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ممانعت از دسترسی به کمک کنسولی ایالات متحده نقض فاحش کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی (VCCR) است.

مقامات این سازمان بین‌المللی همچنین از دولت آمریکا خواسته‌اند تا تلاش‌های خود را برای آزادی آلسو کورماشوا افزایش دهد.

RWB бори дигар озодии Алсу Қурмашеваро талаб кард
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00
نامه‌ای از زندان

پنجشنبه شش ماه کامل می‌گذرد که آلسو کورماشوا خبرنگار بخش تاتاری رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد در روسیه زندانی است. او طی نامه به یک روزنامه به زبان تاتاری که دوستانش اشتراک آن را به وی هدیه داده‌اند نوشت طی ۲۵ سال گذشته به دلیل نقشش در ترویج زبان و فرهنگ تاتاری از او با افتخار در تاتارستان پذیرایی می‌شد اما به نوشتهٔ وی یک‌شبه همین تلاش‌هایش باعث شد او مجرم اعلام و با اتهاماتی مواجه شود که غیرقابل درک است. او از خدا خواست به حل مشکلاتش کمک کند تا او بتواند زنده و سالم از زندان آزاد شود.

آلسو کورماشوا در آخرین جلسهٔ دادگاه خود گله‌مند شد در زندان دچار مشکلات جسمی شده اما از حداقل کمک‌های پزشکی برخوردار است.

در عین حال قاضی مجدداً دورهٔ بازداشت وی را این بار تا ۵ ژوئن/۱۶ خردادماه تمدید و درخواست وکیل مدافع برای تبدیل بازداشت به حبس خانگی را رد کرد.

آلسو کورماشوا که دارای تابعیت روسیه و آمریکاست و با همسر و فرزندان خود مقیم پراگ در جمهوری چک است. اما در بهار سال گذشته او برای عیادت از مادر بیمارش به زادگاهش کازان، پایتخت تاتارستان رفت و زمانی که می‌خواست به پراگ بازگردد مأموران امنیتی روسیه مانع خروج وی شدند و گذرنامه‌های روسی و آمریکایی‌اش را ضبط کردند. او متهم شده که تابعیت دوگانهٔ خود را ثبت نکرده و سرانجام به پرداخت جریمه محکوم شد. یک هفته پس از ابلاغ این حکم او به اتهام عدم ثبت خود به عنوان مأمور بیگانه بازداشت شد؛ متعاقباً اتهام دیگری نیز علیه وی مطرح شد – نشر اکاذیب دربارهٔ ارتش روسیه، جرم کیفری که پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین ابزار کلیدی حکومت روسیه برای مجازات مخالفانش شده.

همسر آلسو، پاول بوتورین مدیر «کارنت تایم»، تلویزیون روس‌زبان مشترک رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد و صدای آمریکا در مصاحبه‌ای جدید ابراز اطمینان کرد آلسو کورماشوا تنها به آن دلیل زندانی است که خبرنگار و تبعهٔ آمریکاست. او تأکید کرد کرملین همسر وی را گروگان گرفته، همچون اوان گرشکویچ خبرنگار وال‌استریت جورنال که از بهار سال گذشته به اتهام جاسوسی در روسیه زندانی‌ست.

چندی پیش ۲۳ کشور آلسو کورماشوا را برای دریافت جایزهٔ جهانی آزادی مطبوعات یونسکو در سال جاری نامزد کردند؛ این جایزه برای قدردانی از افراد یا گروه‌هایی اهدا می‌شود که به رغم سرکوب در توسعهٔ آزادی رسانه‌ها در سراسر جهان نقش برجسته‌ای دارند.

همچنین بسیاری از مقامات رسمی و سازمان‌های بین‌المللی، کرملین را فراخوانده‌اند آلسو کورماشوا را آزاد کند.

همسر وی معتقد است کرملین این خبرنگار را که دارای تابعیت دوگانهٔ روسیه و آمریکاست گروگان گرفته است. سخنگوی کرملین اتهام گروگانگیری شهروندان آمریکایی در روسیه را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG