لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

آمریکا بیش از ۱۰۰ شناور بدون سرنشین در خلیج فارس مستقر می‌کند


ژنرال مایکل کوریلا رئیس سنتکام می‌گوید استقرار شهپادها در راستای جلوگیری از تهدیدات دریایی در منطقه است
ژنرال مایکل کوریلا رئیس سنتکام می‌گوید استقرار شهپادها در راستای جلوگیری از تهدیدات دریایی در منطقه است

در پی هدف قرار گرفتن یک نفتکش متعلق به سرمایه‌دار اسرائیلی در سواحل عمان، آمریکا اعلام کرد ۱۰۰ شناور بدون سرنشین هدایت‌پذیر از دور ( شهپاد) در آب‌های منطقه مستقر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال مایکل کوریلا رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز شنبه ۲۸ آبان در کنفرانس منامه، پایتخت بحرین، گفت استقرار شهپادها در راستای جلوگیری از تهدیدات دریایی در منطقه است.

تصمیم آمریکا به ارسال این شناورهای اکتشافی به آب‌های خلیج فارس در پی حمله پهپادی سه‌شنبه هفته گذشته به نفتکش «پاسیفیک زیرکون» که مالک اصلی آن ایدان اوفر میلیاردر اسرائیلی است، اعلام شده است.

سنتکام روز ۲۵ آبان با انتشار بیانیه‌ای در مورد حمله پهپادی به این نفتکش در سواحل عمان گفت که این حمله بیانگر ماهیت بی‌ثبات‌کننده «فعالیت‌های بدخواهانه ایران در منطقه است».

شناورهای اکتشافی یاد شده با یک بال‌ به ارتفاع پنج متر از انرژی خورشیدی و باد برای حرکت استفاده می‌کنند و می‌توانند تا یک‌ سال در ماموریت‌های اقیانوسی به سر ببرند و از راه دور توسط عامل انسانی کنترل می‌شوند. این شناورها می‌توانند طیف وسیعی از داده‌های اقیانوسی، ناوبری و هواشناسی و همچنین اطلاعات استراتژیک را گردآوری کنند.

آمریکا قبلا نیز چندین شهپاد در آب‌های منطقه و دریای سرخ مستقر کرده بود.

ایران تابستان امسال دست‌کم دو بار برای توقیف این شهپادها تلاش کرده که در هر دو مورد ناکام مانده است. شهریور امسال ایالات متحده آمریکا تایید کرد که ایران برای مدت کوتاهی شناور اکتشافی این کشور را توقیف و سپس رها کرده است.

یک هفته قبل از این حادثه نیز ایران اقدام مشابهی انجام داد، اما به فاصله اندکی، با نزدیک شدن دو بالگرد و یک ناو آمریکایی مجبور به رها کردن آن شد.

ژنرال کوریلا می‌گوید تا پاییز سال آینده در همین موقع، «یگان ویژه ۵۹»، ناوگانی با بیش از ۱۰۰ شهپاد سطحی و زیرسطحی را تشکیل خواهد داد.

آمریکا «یگان ویژه ۵۹» را در پی برخی حملات پهپادی منتسب به ایران، سپتامبر پارسال در بحرین راه‌اندازی کرد که بخشی از ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، برای ادغام سیستم‌های بدون سرنشین و هدایت‌پذیر از دور و هوش مصنوعی است.

بنابر گزارش ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، در حالی که پهپادها و شناورهای زیردریایی هدایت‌پذیر از دور توسعه چشمگیری یافته‌اند، قایق‌های سطحی بدون سرنشین نیز فناوری جدیدی هستند که برای امنیت در آینده ضروری است.

ژنرال کوریلا بدون اشاره به جزئیات گفت، علاوه بر شناورهای بدون سرنشین، ایالات متحده در حال ایجاد یک برنامه آزمایشی با شرکای خود در خاورمیانه برای شکست «پهپادهای دشمن» است.

رئیس سنتکام توسعه «پهپادهای متخاصم» را بزرگترین تهدید فناوری برای امنیت منطقه خواند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG