لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

گروگان‌گیری الشباب در کنیا دست‌کم ۷۰ کشته بر جای گذاشت


مردان مسلح روز پنج‌شنبه ۱۳ فروردین با حمله به دانشگاهی در شمال کنیا، ۶۰۰ نفر از دانشجویان و کارکنان آن را به گروگان گرفتند، رخدادی که به مرگ ده‌ها تن منجر شده است.

در حالی که مقامات کنیا در ابتدا شمار کشتگان این حادثه را دست‌کم ۲۱ نفر کشته عنوان کرده بودند، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که مرکز عملیات سوانح ملی کنیا در توییتری شمار کشتگان را دست‌کم ۷۰ نفر اعلام کرده‌اند. در عین حال که ‌۷۹ تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها از نایروبی، در پی حمله ارتش کنیا به محوطه دانشگاه گاریسا برای پایان دادن به گروگان‌گیری، صدای تیراندازی شدید شنیده شد. گروه اسلامگرای افراطی الشباب در سومالی مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

به دنبال این درگیری جوزف نکایسری، وزیر کشور کنیا گفت، ۵۳۳ دانشجو در اسارت گروگان‌گیران هستند و ۲۸۲ تن نیز آزاد شده‌اند. تعداد دانشجویان دانشگاه ۸۱۵ نفر است. شصت تن از کارکنان از جمله رییس دانشگاه هنوز در اسارت گروگان‌گیر‌ها هستند.

جوزف بوانت، از مقامات پلیس کنیا نیز تایید کرد که بین نیروهای پلیس و مهاجمان تیراندازی متقابل صورت گرفته است. او افزود: «گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم که مهاجمان در محوطه داخلی دانشگاه بی‌هدف تیراندازی کرده‌اند.»

پلیس همچنین اعلام کرده که دست کم یک مظنون را که پس از حمله قصد داشت از محل فرار کند بازداشت کرده است.

دانشجویانی که توانستند فرار کنند گفته‌اند مهاجمان مسلح ساعت پنج صبح به وقت محلی به محوطه دانشگاه یورش آورند، مواد منفجره به کار بردند و به طرف دانشجویان آتش گشودند.

نیکلاس ناتولو، یکی از دانشجویان دانشگاه گفت: «وقتی حمله روی داد، بیشتر ما خواب بودیم. صدای تیراندازی و انفجار شدیدی شنیدیم. همه برای حفظ جانمان فرار کردیم. چندین نفر از دانشجویان کشته شدند. من فقط سه مرد مسلح را دیدم که به طرف خوابگاه می‌رفتند. موقع حمله کسی نبود که به ما کمک کند. ماموران پلیس بیشتر از یک ساعت بعد به محل حادثه رسیدند.»

در این حال اورو کنیاتا، رییس جمهور کنیا از مردم کشور درخواست کرده آرامش خود را حفظ کنند. او گفت: «در این لحظات همه مردم در سراسر کشور باید هشیار باشند و ما به مبارزه برای شکست دشمن ادامه می‌دهیم.»

XS
SM
MD
LG