لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

 علم الهدی: پیشنهاد ۱۵ میلیاردی برای نگه داشتن ما در تعهدات لعنتی برجام است


احمد علم‌الهدی می‌گوید، میخواهند توپ مشکلات را به زمین رهبرری بیندازند.
احمد علم‌الهدی می‌گوید، میخواهند توپ مشکلات را به زمین رهبرری بیندازند.

احمد علم‌الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد ۱۵ شهریور از رویکرد کشورهای اروپایی در قبال توافق هسته ای ایران با قدر‌تهای جهانی موسوم به برجام انتقاد کرده و گفته است هدف این کشورها وادار کردن ایران به اجرا تعهدات خود در چارچوب این توافق است.

امام جمعه مشهد گفته است: « ۱۶ ماه است که آمریکا از برجام خارج شده و شما کل مراوده اروپا را ببینید و تحلیل کنید. روزی که آمریکا می‌خواست از برجام برود گفت اگر کاری می‌کنید که ایران در تعطیلی غنی سازی بماند، من بروم بیرون و آنها به آمریکا قول دادند.»

احمد علم‌الهدی توضیح بیشتری در خصوص «قول» سه کشور اروپایی به آمریکا ارائه نکرده است.

امام جمعه مشهد در ادامه تاکید کرده که «اروپا و آمریکا دو جریان» جدا نیستند بلکه آنها با آمریکا « یک جریان» هستند.

وی همچنین گفته است: « ما را با اس پی وی معطل کردند و حالا بحث اینستکس را مطرح کردند. حالا گفتند ۱۵ میلیارد می‌گذاریم و دیروز وزیر دارایی فرانسه رفته ببیند آمریکا موافق است یا مخالف. دنیای ارتباطات است. بحث کلک زنی است. می‌خواهند ما را در تعهدات لعنتی برجام نگه دارند.»

طی روزهای اخیر گزارش های در خصوص پیشنهاد امانوئل مکرون ارائه ۱۵ میلیارد دلار خط اعتباری به ایران برای فروش نفت در مقابل اجرای کامل برجام، منتشر شده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران هم که برای مذاکره درباره پیشنهاد فرانسه درباره برجام به پاریس رفته بود، گفته «بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است.» اما گفته می شود

احمد علم‌الهدی در ادامه گفته است: «کاری می‌کنند که رهبری در مقابل عمل انجام شده قرار گیرد که هر وقت خواست مقابله کند توپ مشکلات را به زمین ایشان بیندازند و مردم را در مقابل رهبری قرار دهند .»

آمریکا اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه این کشور را بازگرداند.

تحریم های نفتی آمریکا باعث شده است تا صادرات نفت ایران به شدت کاهش یابد.

شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، می‌گوید، صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی، اوت، به ۱۶۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

رویترز هم گزارش داده است، تولید روزانه نفت ایران در ماه اوت به دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه کاهش یافت که کمترین میزان طی ۳۳ سال اخیر است.

با استفاده از ایلنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG