لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۰

علم الهدی: نشاط یعنی جوانان در جنگ اقتصادی شرکت کنند


احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد
احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد

تعدادی از امامان جمعه ایران در خطبه‌های روز سوم خرداد درباره موضوعات فرهنگی سخن گفتند و در همین حال امام جمعه مشهد گفت که نشاط «با تار و رقص نامشروع مهیا نمی‌شود».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های روز سوم خرداد بیان کرد: «نشاط جوان با تار و با رقص‌های نامشروع یک مشت دختر هرجایی و با اجراهای بی بند و بار محقق نمی‌شود».

آقای علم الهدی با اشاره سال‌های جنگ ایران و عراق، افزود: « آن جوان که جنگ نظامی می‌کرد نشاط داشت و نشاط امروز این است که جوان، امیدآفرین و باامید به گذشته، در عرصه جنگ اقتصادی قدم بردارد».

امام جمعه مشهد پیش از این نیز بارها تاکید کرده که برگزاری کنسرت و برنامه‌های مشابه باعث نشاط جوانان نخواهد شد.

از سال ۹۱ برگزاری کنسرت موسیقی در تمام شهر‌های خراسان رضوی به خواست آقای علم الهدی و دستورات مقام‌های قضایی ممنوع شده است.

در این استان برخلاف ۳۰ استان دیگر٬ اکران و نمایش برخی فیلم‌ها و تئاتر‌ها هم ممنوع است.

به جز استان خراسان رضوی، مقامات برخی از استان‌های دیگر نیز محدودیت‌های خاصی را برای مردم این استان وضع می‌کنند.

در همین حال امام جمعه موقت اصفهان نیز از دستور دادستان این شهر برای ممنوعیت دوچرخه سواری زنان حمایت و به منتقدان حمله کرد.

ابوالحسن مهدوی گفت که منتقدان این دستور «توجهی به خواست دشمن ندارند» و «همیشه دنبال ایجاد اختلاف و مقابله با قوانین هستند».

دادستان اصفهان در دستوری دوچرخه‌سواری زنان در فضای عمومی را «فعل حرام» توصیف کرده و آن را مستوجب «برخورد با قانون مجازات اسلامی» دانسته است.

به گفته این مقام قضایی، «به نیروی انتظامی اعلام شد که اگر مواردی از دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر دیده شد در نوبت اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند و در غیر این صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند.»

با این حال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت، گزارش‌ها درباره دستور دادستان اصفهان مبنی بر ممنوعیت دوچرخه سواری زنان را «برداشت ناقص» خوانده و گفته بود که دوچرخه‌سواری زنان بر اساس قانون «اگر با رعایت ضوابط شرعی باشد، منعی ندارد».

محمد علی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، نیز در خطبه‌های سوم خرداد گفت که وزارت ارشاد برای سال آینده باید همه کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب را بررسی کند.

وی اضافه کرد:« اگر هم کتابی تشخیص داده شد که نباشد اما انتشارات مربوطه خواست آن کتاب را بیاورد، جواب آن را در یک پیوست آماده کرده و همراه آن به خریداران داده شود».

سخنان آقای موحدی کرمانی در حالی بیان شده که در حال حاضر نیز وزارت ارشاد ایران فهرست کتاب‌های پیشنهادی ناشران خارجی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران را بررسی می‌کند.

در نمایشگاه امسال همچنین از حضور برخی از کتاب‌های ناشران داخلی جلوگیری شد.

از جمله «انجمن صنفی داستان‌نویسان استان تهران» در نامه‌ای به وزیر ارشاد، از «برخی رویه‌های موجود و ادامه‌دار» و «ممنوعیت توزیع چند اثر داستانی و غیرداستانی در این نمایشگاه» انتقاد کرده بود.

براساس گزارش خبرگزاری‌های تسنیم و ایسنا و رادیو فردا /ا.م / خ

XS
SM
MD
LG