لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

احمد خاتمی از مقایسه شرایط فعلی با «زمان شاه» بشدت انتقاد کرد


به گزارش ایرنا، گفته‌های اخیر احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در شهرستان ابرکوه ایراد شده است.
به گزارش ایرنا، گفته‌های اخیر احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در شهرستان ابرکوه ایراد شده است.

احمد خاتمی، امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، از اینکه عده‌ای وضعیت فعلی کشور را با «زمان شاه» مقایسه می‌کنند بشدت انتقاد کرد و آن را «بسیار وقیحانه» خواند.

به گزارش ایرنا، این عضو مجلس خبرگان روز پنج‌شنبه در سفر به ابرکوه و در دیدار با امامان جمعه و مسئولان هیأت‌های مذهبی این شهرستان گفت: «بسیار وقیحانه است؛ مشکلی در جامعه به وجود می‌آید عده‌ای سریعا در مقام مقایسه جامعه فعلی با رژیم گذشته برمی‌آیند و می‌گویند در زمان شاه ملعون چنین نبود».

امام جمعه تهران در انتقاد از حکومت گذشته ایران گفته است: «در آن زمان دین در سطح حاکمیت، استقلال و آزادی وجود نداشت، ایران برده آمریکا و فضای خفقان بر کشور حاکم بود».

در اعتراض‌های سراسری دی‌ماه ۹۶ که بیش از صد شهر ایران را در بر گرفت، شمار زیادی از معترضان شعارهایی در حمایت از حکومت پهلوی سر دادند و از وقوع انقلاب ۵۷ ابراز پشیمانی کردند.

«رضاشاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردیم که انقلاب کردیم»، «ای شاه ایران، برگرد به ایران» و «ایران که شاه نداره، حساب کتاب نداره» ازجمله شعارهایی بود که در این تجمعات اعتراضی شنیده می‌شد.

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران، با اعلام حمایت از این اعتراض‌ها گفته بود که مردم ایران «قصد دارند سرنوشت خود را بر اساس آن‌چه خود خواستار آن هستند بنا کنند».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز پیش از این از شعارهای سرداده شده در تظاهرات سراسری دی‌ماه انتقاد کرده و در یازدهم بهمن گذشته، با اشاره به دوران پهلوی گفته بود: «بازگشت به عقب از محالات است و مردم آن روزهای سیاه و تاریک را پشت سر گذشته‌اند».

شعارهای معترضان در تظاهرات سراسری دی‌ماه ابتدا فقط بر موضوعات اقتصادی متمرکز بود، اما فراتر رفت و به مسائل سیاسی کشید و از جمله شعارهایی تند علیه علی خامنه‌ای سر داده شد.

رهبر جمهوری اسلامی اعتراض‌ای سراسری دی‌ماه را به «دشمنان» و همچنین «یک دولت خرپول منطقه» نسبت داد.

از سوی دیگر احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان، روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی دیگر در شهرستان ابرکوه گفته است که در حوادث دی‌ماه «به ۲۰۰ حوزه علمیه حمله شد» و «به ۱۵ دفتر امام جمعه و حسینیه‌ها هم حمله شد».

بر اساس آمارهای رسمی، در اعتراض‌های دی‌ماه حدود پنج هزار نفر در کشور، از جمله بیش از ۴۰۰ نفر در تهران، بازداشت شدند. همچنین بر اساس آمار مقام‌های رسمی، ر این اعتراض‌ها ۲۵ نفر کشته شدند و گزاش‌هایی نیز درباره جان باختن دست‌کم هفت نفر در زندان منتشر شد.

«دلار هفت تومانی و دلار شش‌هزار تومانی»

انتقاد احمد خاتمی از مقایسه شرایط فعلی با «زمان شاه» در حالی ایراد شده است که در روزهای اخیر و با افزایش ناگهانی قیمت دلار به حدود شش‌هزار تومان، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی قیمت هفت تومانی دلار پیش از انقلاب را با رسیدن قیمت آن به مرز هفت هزار تومان در حکومت جمهوری اسلامی مقایسه کرده‌اند.

با این حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های ۲۴ فروردین گفت که اگر دولت دستور رهبر برای برداشته شدن دلار از مبادلات خارجی را اجرا کرده بود، به گفته او امروز دلار در ایران «ارزش نداشت و مثل خود آمریکا ذلیل بود».

چند روز پیش‌تر نیز ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، با حضور در مجلس شورای اسلامی گفته بود که پیشنهاد جایگزینی یورو با دلار در معامله‌های خارجی را با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده و آیت‌الله خامنه‌ای نیز با این پیشنهاد موافقت کرده‌است.

بیش از یک دهه است که پیشنهاد جایگزینی یورو با دلار در معامله‌های خارجی بارها از سوی برخی مقام‌های دولت‌های مختلف ایران مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است.

با این حال به نوشته احمد علوی، اقتصاددان ساکن سوئد، با وجود تلاش‌ها برای حذف دلار از معاملات خارجی ایران «در عمل، اقتصاد ایران بیشتر دلاریزه شده است» و «کسبه و مردم کوچه و بازار هم در معاملات روزمره خود به قیمت دلار توجه دارند؛ چه برسد به بازرگانان و سرمایه‌گذارانی که در عرصه جهانی دارای فعالیت هستند».

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، انتخاب و رادیو فردا / ا.م / ج
XS
SM
MD
LG