لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۶

علی خامنه‌ای دوران کنونی را «دوران عزت جمهوری اسلامی» خواند


رهبر ایران می‌گوید «علت تهاجم‌های بی‌سابقه کنونی بر ضد نظام اسلامی، قدرت روزافزون این نظام است».
رهبر ایران می‌گوید «علت تهاجم‌های بی‌سابقه کنونی بر ضد نظام اسلامی، قدرت روزافزون این نظام است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید دوران فعلی، «دوران عزت جمهوری اسلامی» است و به گفته او «قدرت نظام اسلامی روزبه‌روز افزایش خواهد یافت».

رهبر ایران که روز یکشنبه ۱۹ فروردین در جمع شماری از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح صحبت می‌کرد همچنین گفت: «علت تهاجم‌های بی‌سابقه کنونی بر ضد نظام اسلامی، قدرت روزافزون این نظام است».

آیت‌الله خامنه‌ای بدون اشاره به جزئیات، موارد یا منشأ «تهاجم‌های کنونی» گفت: «دشمنان از این قدرت فزاینده بشدت احساس خطر کرده‌اند و حملات خود را افزایش داده‌اند».

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی دو ماه پس از اعتراض‌های دی‌ماه بیان می‌شود که بیش از یکصد شهر ایران را در بر گرفت و دست‌کم ۲۵ کشته برجای گذاشت.

شعارهای مخالفان در جریان این اعتراض‌ها که ابتدا بر مسائل اقتصادی متمرکز بود به سرعت تغییر جهت داد و به شعارهایی تند علیه شخص آیت‌الله علی خامنه‌ای و سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی تبدیل شد و معترضان خواستار کناره‌گیری رهبر ایران از قدرت شدند.

رهبر ایران در پیام نوروزی امسال خود از این اعتراض‌ها با عنوان «رویدادی تلخ» یاد کرد.

از سوی دیگر در روز سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، بهای دلار در بازار آزاد ایران جهشی بی‌سابقه یافت و ظرف چند ساعت بیش از پانصد تومان افزایش پیدا کرد. با این حال حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری ایران، این افزایش ناگهانی را «بحران‌سازی» علیه دولت خواند.

در هفته‌های اخیر همچنین بر شمار نامه‌های هشدارآمیز فعالان سیاسی درباره وضعیت خطرناک فعلی در ایران افزوده شده است. از یک سو ۳۰۰ تن از حامیان محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشتند که ملت ایران از وضع فعلی کشور، رضایت ندارند و باید در جمهوری اسلامی «اصلاحات اساسی و انقلاب‌گونه» صورت بگیرد. ابوالفضل قدیانی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای را با ژوزف گوبلز، وزیر تبلیغات هیتلر مقایسه کرد که به نوشته او «می‌پنداشت دروغ را هرچه بزرگ‌تر بگویند راست‌نماتر می‌شود».

«نهضت آزادی ایران» هم در بیانیه‌ای به مناسبت سال نو، نسبت به «خطر فروپاشی سیاسی اجتماعی» در ایران هشدار داده است.

همچنین در هفته‌های اخیر مقام‌های ایالات متحده، اسرائیل و عربستان علیه «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه» هشدار داده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تماس‌هایش با رهبران کشورهای عربی به موضوع «رفتار گستاخانه ایران در منطقه و همچنین تهدید جمهوری اسلامی علیه ثبات منطقه‌ای» پرداخت.

آقای ترامپ در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها هشدار داده است در صورت عدم اصلاح توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، آمریکا از این توافق خارج خواهد شد. انتظار می‌رود که دولت آمریکا تا روز ۲۲ اردیبهشت امسال موضع خود را درباره تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌های ایران اعلام کند.

در صورتی که واشینگتن این تحریم‌ها را تمدید نکند احتمالا ایران بار دیگر هدف مجازات‌های اقتصادی ایالات متحده قرار خواهد گرفت که می‌توانند بر وضعیت شکننده اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی تاثیرگذار باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری سایت رهبر ایران و سایت رادیو فردا/ ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG