لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۵

حسن روحانی: برخی روی فرکانس اعتراض‌های مردم پارازیت می‌اندازند


حسن روحانی می‌گوید که «همه باید حرف مردم را بشنوند البته برخی نمی‌خواهند گوش بدهند».
حسن روحانی می‌گوید که «همه باید حرف مردم را بشنوند البته برخی نمی‌خواهند گوش بدهند».

حسن روحانی٬ رئیس‌جمهوری ایران، می‌گوید «فرکانس» اعتراض‌های مردم «به سمت همه می‌رود»٬ اما «برخی» می‌خواهند روی آن «پارازیت بیندازند».

آقای روحانی در پایان آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۶ با اشاره به اعتراض‌های سراسری در دی‌ماه امسال٬ در جمع خبرنگاران گفت که «ما تظاهرات و اعتراض را قبول داریم، اما نباید خانواده‌ها بترسند و کار و بازار تعطیل شوند. ما باید شنوای مردم باشیم».

وی اضافه کرد که در دی‌ماه٬ «دولت هم حق اعتراض را پذیرفت و سریع‌تر از همیشه اعتراض مردم را به رسمیت شناخت».

روحانی افزوده است: «گوش ما باید برای سخن مردم شنوا باشد البته سخن مردم موج فرکانس خاصی ندارد که فقط به سمت قوه مجریه برود. باید همه حرف مردم را بشنوند البته برخی نمی‌خواهند گوش بدهند در حالی‌ که باید فرکانس‌ها را به دقت گوش کرد و اکنون زمان پارازیت نیست».

عالی‌ترین مقام اجرایی ایران٬ به نام فرد یا جریان خاصی اشاره‌ای نکرده٬ اما افزوده که دیگر زمان پارازیت‌ انداختن٬ گذشته است.

در جریان اعتراض‌های دی‌ماه در ده‌ها شهر ایران٬ انتقادها ابتدا از وضعیت اقتصادی و به طور مشخص٬ «گرانی» آغاز شد و به سرعت به حوزه‌های سیاسی و فرهنگی کشیده شد.

شعارها در این اعتراض‌ها شامل عبور از دو جریان اصلی سیاسی در ایران یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بود و در موارد متعددی٬ حتی در قم به عنوان مذهبی‌ترین شهر ایران نیز شعارهایی با مضمون پشیمانی از انقلاب ۵۷ و ستایش از خاندان پهلوی سر داده شد.

در این اعتراض‌ها هزاران تن بازداشت و دستکم ۲۵ تن در خیابان‌ها کشته شدند. مقام‌های قضایی نیز مرگ سه نفر در زندان‌ها را بر اثر آنچه «خودکشی» عنوان شده٬ تایید کرده‌اند.

با آنکه در ابتدا بیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی و شماری دیگری از مقام‌های دولتی٬ این اعتراض‌ها را به «دشمن» نسبت دادند٬ مدتی بعد در تحلیل‌های مختلف٬ حتی از سوی شماری از مقام‌های رسمی٬ به عوامل بروز این اعتراض‌ها در ایران اشاره شد.

از آن جمله عبدالرضا رحمانی فضلی٬ وزیر کشور ایران، با بیان اینکه عوامل نارضایتی‌های دی‌ماه هنوز از بین نرفته٬ هشدار داده که «یک جرقه کافی است تا شعله‌ور شود».

به گفته وی٬ «عوامل نزدیک» همچون نارضایتی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و «عامل دور» شامل «تغییر نسل، تغییر سبک زندگی و تغییرات تکنولوژیکی» در بروز این ناآرامی‌ها موثر بوده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه «داخل خانواده خودمان و در بچه‌های خودمان این تغییرات را می‌توانیم ببینم»٬ هشدار داده بود که حاکمیت باید از این اعتراض‌ها «عبرت» بگیرد و به مردم «احترام» بگذارد.

با این حال شخصیت‌ها و رسانه‌های تندرو در نظام جمهوری اسلامی همچنان بر وابستگی اعتراضات دی‌ماه به خارج از کشور تاکید دارند و دستگاه قضایی ایران برای صدها نفر از معترضان کیفرخواست و یا احکام زندان صادر کرده است.

رئیس‌جمهوری ایران نیز در ادامه اظهاراتش٬ خواستار به رسمیت شناخته‌شدن «شادی» مردم ایران شده است.

اظهارات وی در حالی بیان شده که پلیس ایران سال‌هاست به مهمانی‌ها و جشن‌های خانوادگی حمله کرده و اقدام به بازداشت شرکت‌کنندگان می‌کند.

مقا‌های قضایی نیز این نوع مهمانی‌ها را به بهانه «اختلاط» زن و مرد٬ «مبتذل» می‌نامند و برای شرکت‌کنندگان٬ تشکیل پرونده می‌دهند.

در تازه‌ترین مناسبت ملی در ایران٬ چهارشنبه‌سوری٬ گزارش‌هایی از برخورد پلیس با تجمعات آرام بدون مواد محترقه خطرناک نیز منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری ایسنا، ایلنا، خبرآنلاین و سایت رادیو فردا/ ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG