لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

احمد شهید: نابردباری دینی در جهان افزایش یافته است


احمد شهید، گزارشگر برجسته حقوق بشر سازمان ملل متحد
احمد شهید، گزارشگر برجسته حقوق بشر سازمان ملل متحد

بر اساس تحقیقات سازمان ملل متحد، سه چهارم مردم جهان یا در کشورهایی زندگی می‌کنند که حق داشتن عقیده و باور مذهبی را محدود می‌کند یا سطح بالایی از خصومت اجتماعی نسبت به این موضوع در آنها وجود دارد.

به گزارش روز چهارشنبه (سوم آبان) خبرگزاری آسوشیتدپرس، احمد شهید، گزارشگر برجسته حقوق بشر سازمان ملل متحد، این موضوع را در کمیته حقوق بشر مجمع عمومی این سازمان بیان کرده‌است.

آن‌طور که آقای شهید اعلام کرده، فقدان «بردباری مذهبی» در سراسر جهان افزایش یافته‌است.

به گفته وی، در حال حاضر، بیش از ۷۰ کشور جهان دارای قوانینی علیه آنچه «کفر» می‌نامند هستند و برای سرکوب دیدگاه‌های مخالف، از این قوانین که برخلاف استانداردهای جهانی حقوق بشر است، استفاده می‌کنند.

وی از این کشورها خواسته این قوانین خود و همچنین سایر قوانینی که به هر صورتی باور و آزادی‌های مذهبی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، اصلاح کنند.

به گفته وی، حاکمیت کشورهای مختلف باید «توجه ویژه‌ای» به حفظ حقوق اقلیت‌های مذهبی داشته باشند.

وی در اظهارات خود اعلام کرده که «افزایش محدودیت‌های غیرقانونی» مستقیم یا غیرمستقیم دولتی مقابل گروه‌های مذهبی، یکی از عوامل اصلی افزایش فقدان بردباری دینی در جوامع است.

احمد شهید در سخنانش به محدودیت‌های مستقیمی که شامل همه یا برخی از اقلیت‌های مذهبی می‌شود و نیز محدودیت‌های غیرمستقیمی چون ممانعت از ساختن عبادتگاه برای برخی گروه‌های مذهبی یا مهاجران به بهانه «امنیت ملی» نیز اشاره کرده‌است.

اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که گزارش‌های متعددی از فشارهای رسمی و غیررسمی دولت میانمار طی چند دهه بر اقلیت مسلمان روهینگیایی این کشور منتشر شده‌است.

گزارش‌ها حاکی است میزان تبعیض ساختاری به این اقلیت به اندازه‌ای است که علاوه بر تأثیر بر همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی، مانع از اعطای تابعیت به آنها نیز شده‌است.

ایران نیز از جمله کشورهایی است که اقلیت بهایی در آن، از حقوق خود محروم بوده و بارها به دلیل اعتقاد به این آیین به زندان افتاده‌اند.

اهل سنت نیز در برخی شهرها از جمله تهران اجازه داشتن مسجد مخصوص به خود برای عبادت را ندارند و بزرگان اهل سنت بارها نسبت به این موضوع انتقاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG