لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۶

علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران شد


علی‌اکبر احمدیان، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی
علی‌اکبر احمدیان، دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی

پس از اعلام کناره‌گیری علی شمخانی از سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی، رسانه‌های ایران روز دوشنبه یکم خرداد از انتصاب علی‌اکبر احمدیان به این سمت خبر دادند.

علی‌اکبر احمدیان که رسانه‌های داخلی درجه نظامی او را را دریادار نوشته‌اند، متولد ۱۳۴۰ شهر بابک کرمان و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است و سال ۶۴ با حکم روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی،‌ به ریاست ستاد نیروی دریایی سپاه منصوب شد.

او پس از جنگ جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه شد و چندی بعد با حکم فرمانده کل قوا عهده‌دار فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران شد و در سال ۷۹ نیز به عنوان رئیس ستاد مشترک سپاه از رهبر جمهوری اسلامی حکم گرفت.

احمدیان که پیش از این ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران و فرماندهی دانشگاه امام حسین را بر عهده داشته، یکی از ۵ عضو جدیدی بود که علی خامنه‌ای روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کرد.

علی شمخانی به‌مدت ۱۰ سال دبیری شورای عالی امنیت ملی و نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی را در این شورا بر عهده داشت.

پیش از این در آبان‌ماه سال گذشته و در میانه اعتراضات مردمی گزارش‌هایی از احتمال کناره‌گیری شمخانی منتشر شده بود که تکذیب شد.

همچنین علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی و از کارمندان ارشد پیشین در وزارت دفاع جمهوری اسلامی و از مشاوران سابق علی شمخانی که به جاسوسی متهم شده بود، دی‌ماه سال گذشته اعدام شد.

بعد از اعدام آقای اکبری نیز گزارش‌هایی از احتمال کناره‌گیری آقای شمخانی منتشر شده بود که سایت نورنیوز آن را در آن زمان تکذیب کرد.

همان زمان احمد زیدآبادی، فعال سیاسی، در کانال تلگرامی خود احتمال برکناری شمخانی به دلیل «علنی شدن ماجرای علیرضا اکبری» را مطرح کرد.

از زمان انتشار خبر اعدام آقای اکبری، برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده بودند که بازداشت و صدور حکم اعدام برای او، احتمالاً به معنای پایان کار آقای شمخانی نیز باشد.

آذر ماه سال گذشته، حمید رسایی از نیروهای تندروی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، از ابراهیم رئیسی خواست دبیران سه شورای عالی انقلاب فرهنگی، امنیت ملی و فضای مجازی را که به گفته او «باقی‌مانده» دوران ریاست جمهوری حسن روحانی هستند، برکنار کند.

بعد از این درخواست، عبدالحسین خسروپناه با حکم ابراهیم رئیسی و با تأیید علی خامنه‌ای به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگزین سعیدرضا عاملی شد.

تجارت‌های گسترده خانواده شمخانی نیز در طول سال‌های گذشته خبرساز شده است؛ از جمله توقیف یک کشتی متعلق به پسر او توسط دولت هند در سال ۱۴۰۰ و ارتباط موعود شمخانی، برادرزاده او با مالک برج متروپل آبادان که در سال گذشته فروریخت و باعث مرگ ده‌ها نفر شد.

با استفاده از ایرنا و ایلنا؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG