لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

احمدی‌نژاد خطاب به خامنه‌ای: انتظار دارم درباره بقایی دستور قاطع دهید‎


همزمان با انتشار متن کامل دفاعیه حمید بقایی٬ معاون سابق محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس دولت‌های نهم و دهم نیز بار دیگر درباره وی به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشت و نسبت به وضعیت «وخیم» او بر اثر اعتصاب غذا هشدار داد.

نامه محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه (ششم فروردین) خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته شده٬ اما روز هشتم فروردین در وب‌سایت دولت بهار منتشر شده است.

آقای احمدی‌نژاد به آیت‌آلله علی خامنه‌ای نوشته که وی می‌داند حمید بقایی٬ «بی‌گناه و پاک است و کوچکترین تخلف مالی و یا سوءاستفاده نداشته است.»

وی اضافه کرده که بقایی٬ « قربانی اراده سیاسی برای تخریب دولت‌های نهم و دهم و اینجانب است» و «دستگاه قضایی بدون هیچ سند و مدرک و همچنین استناد قانونی»٬ وی را بزاداشت کرده است.

به نوشته رئیس دولت‌های نهم و دهم٬ قوه قضائیه٬ «یک برخورد کاملاً سیاسی را در پوشش اتهامات مالی و در یک رسیدگی غیرعلنی به انجام رسانیده و ایشان {بقایی} را به سنگین‌ترین مجازات ممکن محکوم و بلافاصله دستگیر و زندانی کرده است.»

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه بقایی اتهامات خود را نپذیرفته٬ نوشته که وی در «اعتراض به ظلم دستگاه قضایی ۱۴ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد.»

وی در ادامه نامه خطاب به خامنه‌ای آورده که معاون وی از روز اول بازداشت٬ همچنان در «انفرادی» نگه داشته می‌شود و بر اساس «شنیده‌ها» به‌دلیل «اعتصاب غذا»٬ شرایط جسمی وی «رو به وخامت است.»

محمود احمدی‌نژاد به همین دلیل خطاب به خامنه‌ای نوشته که «انتظار دارد با دستوری قاطع از بروز فاجعه‌ای بزرگ و خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری» کند.

این چندمین نامه وی به رهبر جمهوری اسلامی بدنبال تشکیل پرونده برای حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی٬ مدیران ارشد دولت‌های وی است.

حمید بقایی که از سوی قوه قضائیه به خاطر ارتکاب اختلاس و تضییع وجوه و اموال دولتی به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شده٬ ۲۲ اسفندماه برای گذراندن محکومیتش بازداشت وبهزندانمنتقلشد. به گفته هواداران وی، او از همان زمان دست به اعتصاب غذا زده است.

اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد نیز دو روز پس از آن که حکم حمید بقایی را در برابر سفارت بریتانیا در تهران آتش زد،بازداشت شد.

پس از بازداشت این دو، وبسایت‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد متن دو نامه پیشین او خطاب به رهبر جمهوری اسلامی را منتشر کردند که او در آنها ضمن انتقاد شدید از وضعیت کشور، خواستار اصلاح ساختار برخی از نهادها از جمله شورای نگهبان و قوه قضائیه، تعیین تکلیف نهادهای موازی، تأسیس دادگاه قانون اساسی و خروج نیروهای مسلح از امور سیاسی و فعالیت‌های اقتصادی شده بود.

احمدی‌نژاد بارها نیز در نامه‌ها و ویدیوهای خود گفته که قوه قضائیه «به طور کامل از مسیر عدالت خارج شده است.»

وی در یکی از نامه‌هایش نیز خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که۴۰ سال است هیچ نوع آزادی نداریم.

این در حالی است که آقای خامنه‌ای در سال ۱۳۸۸ نظر احمدی‌نژاد را نزدیک‌ترین نظر به خود توصیف کرده بود٬ پس از انتقادهای رئیس جمهور پیشین ایران٬ در یک سخنرانی گفت کسانی «کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند» و «کسانی که همه امکانات کشور دست‌شان هست یا بوده حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند.»

دفاعیه بقایی: من مقصرم یا قاسم سلیمانی؟

حمید بقایی، معاون رئیس جمهور ایران در دولت دهم٬ در دفاعیه خود باردیگر اتهام «تصرف غیرقانونی» در پولی که گفته می‌شود فرمانده نیروی قدس سپاه در اختیار او قرار داده را رد کرده است.

وی در این دفاعیه که خطاب به مقام‌های قضایی نوشته٬ افزوده که «به فرض محال در این داستان ساختگی... آیا بنده مقصرم یا آقای سردار قاسم سلیمانی به عنوان مقام مسئول مجاز در سپاه قدس و تحویل دهنده ارزهای مذکور؟»

بقایی در این دفاعیه که در وب‌سایت دولت بهار، نزدیک به محمود احمدی نژاد منتشر شده٬ افزوده که حتی در صورت انتقال پول نقد از جانب سپاه قدس به وی، «آیا سپاه قدس در این مدت نباید از من گزارش عملکرد می‌خواست تا بر اساس آن مشخص شود آیا بنده مرتکب تخلفی شده‌ام یا خیر؟»

وی در دادامه این پرسش را مطرح کرده که «از کجا معلوم این ارزها توسط من در مسیری که آقای سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس بدان جهت به بنده تحویل داده‌اند صرف نشده باشد؟»

این مطالب از آن رو منتشر شده که در متن حکم دادگاه تجدیدنظر بقایی آمده بود که بر اساس اعلام سازمان حفاظت اطلاعات سپاه٬ وی مبلغ سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو و نیز ۵۹۰ هزار دلار در وجهی که سپاه پاسداران «برای امور مربوط به کشورهای آفریقایی» به وی داده٬ اختلاس کرده است.

این در حالی است که بقایی در دفاعیه خود نوشته که «آقای احمدی‌نژاد طی چند مکاتبه با بازپرس و قاضی ۱۰۵۷ صراحتاً اعلام فرمودند که این موضوع میان ایشان و سردار قاسم سلیمانی است و ارتباطی به اینجانب ندارد، با این حال هیچ‌گونه ردی از این مکاتبات در پرونده، کیفرخواست و رای قاضی وجود ندارد.»

معاون محمود احمدی‌نژاد اضافه کرده که «بازپرس و قاضی باید توضیح دهند که اولا با مکاتبات انجام شده توسط جناب آقای احمدی نژاد چه کار کرده‌اند و چرا ردی از آنها در رای موجود نیست؟ ثانیا چرا مکاتبات عمدا از پرونده، کیفرخواست و رای صادره حذف شده‌اند؟»

محمود احمدی‌نژاد اواخر اسفندماه در نامهای سرگشاده به قاسم سلیمانی٬ فرمانده سپاه قدس٬ با تکذیب این انتقال پول٬ نوشته بود که حتی «اگر وجهی پرداخت شده» باید علت آن مشخص شود.

به نوشته وی٬ باید مشخص شود که این وجه٬ «بابت چه کاری، از کدام محل، طبق کدام قانون، کدام درخواست آقای بقایی و با کدام رسید» پرداخت شده است.

احمدی‌نژاد همچنین هشدار داده بود که ممکن است «مراودات کاری» خود و فرمانده سپاه قدس را منتشر کند.

----------------------------------------------------------------

ب ب/ف پ با استفاده از گزارش‌های دولت بهار و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG