لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۱

اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور احمدی‌نژاد، بازداشت شد


بازداشت آقای مشایی، دومین اقدام قضایی علیه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد ظرف کمتر از یک هفته است.
بازداشت آقای مشایی، دومین اقدام قضایی علیه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد ظرف کمتر از یک هفته است.

منابع قضایی ایران از بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران و نزدیک‌ترین چهره به او خبر داده‌اند و در واکنشی فوری، محمود احمدی‌نژاد مقام‌های قضایی را مسئول سلامت او دانسته و خواستار آزادی او شده است.

خبر بازداشت آقای رحیم‌مشایی را پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز شنبه ۲۶ اسفند منتشر کرده است.

این اطلاعیه تنها می‌گوید که مأموران پلیس به دستور بازپرس دادسرای عمومی تهران رئیس دفتر پیشین محمود احمدی‌نژاد را بازداشت کرده‌اند تا از او تحقیق شود، اما مشخص نمی‌کند که اتهام آقای رحیم‌مشایی چیست، مسئله‌ای که در بیانیه محمود احمدی‌نژاد نیز بازتاب یافته است.

آقای احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای که وبسایت دولت بهار منتشر کرده روش بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی را «خلاف قانون اساسی» دانسته و نوشته که «عوامل امنیتی تحت امر دستگاه قضایی در یک رفتار غیرقانونی» خودروی آقای رحیم‌مشایی را متوقف ساخته و او را «بدون اعلام علت و بیان عناوین اتهامات احتمالی، بازداشت کرده و با خود برده‌اند».

وی بار دیگر دستگاه قضایی ایران و حتی کلیت حکومت جمهوری اسلامی را هدف انتقاد خود قرار داده و تاکید کرده که بازداشت اسفندیار رحیم‌مشایی بر «درستی» نظراتش «مبنی بر ضرورت انجام اصلاحات اساسی در این دستگاه مهم و دیگر بخش‌های نظام، مهر تایید می‌زند».

این دومین اقدام قضایی علیه اطرافیان آقای احمدی‌نژاد ظرف کمتر از یک هفته است. چهار روز قبل از آن حمید بقایی رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی و معاون محمود احمدی‌نژاد برای گذراندن دوره محکومیت ۱۵ ساله خود بازداشت و روانه زندان شد.

اتهامات آقای بقایی فساد مالی در دوران مسئولیت وی در دولت محمود احمدی‌نژاد عنوان شده است، اما آقای احمدی‌نژاد و حلقه اطرافیان او نظیر اسفندیار رحیم‌مشایی این حکم را «سیاسی» و محاکمه وی را از اساس «فرمایشی» خوانده‌اند.

آقای رحیم‌مشایی حتی گامی فراتر از این رفت و با حضور در مقابل سفارت بریتانیا حکم حمید بقایی را آتش زد، امری که وکیل وی احتمال می‌دهد دلیل اصلی بازداشتش باشد.

مهران عبدالله‌پور به خبرگزاری ایلنا گفت که از علت بازداشت اسفندیار رحیم مشایی اطلاعی ندارد اما احتمال می‌دهد این بازداشت «به خاطر آتش زدن حکم حمید بقایی در مقابل سفارت انگلستان باشد».

او همچنین گفته که آقای رحیم‌مشایی پرونده مفتوحی که قرار جلب برای آن صادر شده باشد، نداشت بلکه فقط یک پرونده در شعبه چهار بازپرسی داشت که برای آن قرار تأمین صادر شده بود.

اسفندیار رحیم‌مشایی مدعی شده که حکم حمید بقایی با دستور ملکه بریتانیا، نخست‌وزیر و وزیرخارجه آن کشور به مقام‌های قضائیه جمهوری اسلامی دیکته شده است. در مقابل، روزنامه تندروی کیهان حلقه اطرافیان محمود احمدی‌نژاد را عامل انگلیس نامیده و نوشته که «این حرکتشان هم ادامه همان کاسه‌لیسی انگلیس است».

آقای رحیم‌مشایی از چهره‌های مناقشه‌انگیز در دولت محمود احمدی‌نژاد بود که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اجازه نداد وی معاونت اول آقای احمدی‌نژاد را بر عهده بگیرد. از همان زمان اصول‌گرایان نزدیک به آقای خامنه‌ای آقای رحیم‌مشایی و دیگر نزدیکان احمدی‌نژاد را «فرقه انحرافی» می‌نامیدند.

اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز کاندیدا شد، اما شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد.

XS
SM
MD
LG