لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۱

تهدید احمدی‌نژاد به افشای «مراودات کاری» دولت خود با نیروی قدس سپاه پاسداران


محمود احمدی‌نژاد (سمت راست) در مراسم ختم مادر قاسم سلیمانی، دست وی را می‌فشارد.
محمود احمدی‌نژاد (سمت راست) در مراسم ختم مادر قاسم سلیمانی، دست وی را می‌فشارد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در نامه‌ای به فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بار دیگر خواستار توضیح او درباره «تحویل میلیون‌ها دلار» از سوی این نهاد به حمید بقایی شد و تلویحا تهدید کرد که «مراودات کاری» دولت خود با نیروی قدس را فاش خواهد کرد.

به گزارش سایت «دولت بهار»، آقای احمدی‌نژاد روز شنبه ۲۶ اسفند در نامه‌ای به قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، خواستار توضیح او درباره «تحویل میلیون‌ها دلار» توسط این نهاد به حمید بقایی شد.

وی از آقای سلیمانی خواست که در صورت پرداخت نشدن این پول، این اتهام را تکذیب کند و نوشت در صورت درست بودن این اتهام «باید معلوم شود که به چه دلیل، بابت چه کاری، از کدام محل» و «طبق کدام قانون» این پول به آقای بقایی که «فاقد هر نوع مسئولیت دولتی بوده»، پرداخت شده است.

آقای احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به نامه قبلی‌اش «آمادگی کامل خود را برای تبیین مراودات کاری» دولتش با نیروی سپاه قدس اعلام کرد.

رئیس‌جمهوری سابق ایران روز ۲۱ اسفند نیز در نامه‌ای به قاسم سلیمانی نوشته بود که قوه قضائیه «به بهانه برخی مراودات کاری بین بنده و شما» اصرار دارد که حمید بقایی را «به سنگین‌ترین مجازات‌ها محکوم» کند.

بر اساس اعلام دادستانی تهران، آقای بقایی به «اختلاس» سه میلیون و ۷۶۶ هزار یورو و ۵۹۰ هزار دلار از پول‌هایی متهم شده که از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران به او تحویل شده است.

بر اساس گزارش‌ها، قرار بوده این پول بین تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس غیر متعهد‌ها توزیع شود.

آقای بقایی به دلیل این اتهام به ۱۵ سال زندان، ۴۳ میلیارد تومان جریمه نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری سابق پیش از این اتهام دریافت پول از نیروی قدس سپاه پاسداران را تکذیب کرده بود.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، در واکنش به سخنان آقای بقایی بدون اشاره به جزئیات گفته بود: «رأی محاکم قضایی بر اساس مدارک مستند، مستدل، دقیق و قوی صادر می‌شود و فرافکنی و طرح سناریوهای تکراری علیه نهادها و اشخاص در کشور بار جرایم متهمان را کاهش نمی‌دهد».

با این حال بر اساس فایل صوتی که سایت دولت بهار روز جمعه از گفته‌های سخنگوی سپاه پاسداران در حاشیه یک سخنرانی منتشر کرده، رمضان شریف می‌گوید که سپاه قدس «اصلا ارتباطی با آقای بقایی نداشته است».

حمید بقایی همچنین به اتهام «اختلاس مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان از صندوق قرض‌الحسنه شهیدان رجایی و باهنر» به ۱۱ سال زندان، ۶۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مال محکوم شده است.

معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد به دلیل «تبانی در انجام معاملات دولتی» به چهار سال زندان و۵۰۰ میلیون تومان جریمه محکوم شده که دادگاه تجدیدنظر در این اتهام «قرار رفع نقص تحقیقاتی» صادر و پرونده را به دادگاه اولیه بازگردانده است.

بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، بیشترین حکم یعنی ۱۵ سال زندان درباره آقای بقایی اجراء خواهد شد.

حمید بقایی برای گذراندن این دوره محکومیت شامگاه ۲۲ اسفند بازداشت و به زندان منتقل شد.

دو روز بعد اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری وی، در اعتراض به زندانی شدن حمید بقایی، با حضور در مقابل سفارت بریتانیا، حکم دادگاه او را آتش زد.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این پرونده حمید بقایی را «توطئه‌ای» برای حذف خود و نزدیکانش از سیاست ایران خوانده و برادران لاریجانی را متهم کرده است که به دنبال ریاست‌جمهوری و رهبری آینده هستند.

آقای احمدی‌نژاد در نامه‌ای به رهبرجمهوری اسلامی که چهارم دی‌ماه نوشته و روز پنجم بهمن در وب‌سایت دولت بهار منتشر شد، خواستار ورود آیت‌الله خامنه‌ای به پرونده حمید بقایی و جلوگیری از «ظلم» به او شده بود.

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای روز ششم دی تلویحا ‌رئیس‌جمهوری سابق ایران را متهم کرده بود که «کار دشمن را در داخل» کشور انجام می‌دهد.

بر اساس گزارش سایت «دولت بهار» و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG