لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

موزه هنرهای معاصر اهواز؛ از هنرهای تجسمی تا شام و عروسی


اجرای پرفورمنس اعتراضی «دور باطل» در محوطه موزه هنرهای معاصر اهواز
اجرای پرفورمنس اعتراضی «دور باطل» در محوطه موزه هنرهای معاصر اهواز

اجرای یک پرفورمنس اعتراضی در محوطه بیرونی موزه هنرهای معاصر اهواز موضوع واگذاری این موزه به بخش خصوصی و پیامدهای «ناگوار» آن را دوباره زنده کرد.

بیتا حسنی و مریم حسینی، هنرمندان اهوازی که این پرفورمنس را روز سه‌شنبه، اول مرداد، با عنوان «دور باطل» و با استفاده از روبان‌ سیاه اجرا کرده‌اند، به خبرگزاری ایرنا گفته‌اند هدف اصلی «اعتراض به انفعال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نسبت به شرایط فعلی موزه هنرهای معاصر اهواز و انجمن هنرهای تجسمی است».

موزه هنرهای معاصر اهواز که گفته می‌شود دومین موزه بزرگ ایران در عرصه هنرهای تجسمی است، در دو طبقه و با پنج گالری در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد، اما از شهریور سال ۹۴ بر اساس مصوبه دولت یازدهم مبنی بر واگذاری مکان‌های فرهنگی به بخش خصوصی، طی قراردادی هفت‌ساله به بخش خصوصی واگذار شد.

سه سال بعد رسانه‌ها از قطع برق ساختمان موزه، وضعیت بد گنجینه و تبدیل موزه هنرهای معاصر اهواز به رستوران و سالن عروسی خبر دادند، وضعیتی که موجب بروز اعتراض‌های گسترده‌ای در میان هنرمندان خوزستان و تحریم موزه از سوی آنان شد.

بیتا حسنی با بیان اینکه با این پرفورمنس خواسته‌اند اعلام کنند به عزای این موزه نشسته‌اند، اضافه کرد: «مسئولان غیرمستقیم و تلویحی به ما می‌گفتند موزه را باید فراموش کنید تا روند قضایی آن طی شود و اکنون سال به سال می‌گذرد اما اتفاق جدیدی نمی‌افتد.»

سال گذشته، رئیس انجمن هنرهای تجسمی خوزستان نیز با اشاره به فعال نبودن موزه هنرهای معاصر اهواز گفته بود: مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد خوزستان قراردادی نامناسب با شخصی منعقد کرد که سابقه فعالیت و مدیریت فرهنگی-هنری نداشت و تنها یک ساختمان‌ساز است و در حال حاضر نیز ساکن آمریکاست.

در مقابل، مدیر موزه هنرهای معاصر اهواز با رد ادعاهای معترضان و با بیان این‌ که بیش از دو میلیارد تومان برای حفظ و احیای موزه هزینه شده است، اعلام کرده بود «گنجینه این مجموعه مانند گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران ارزشمند نیست و در پایان قرارداد همان گونه که تحویل گرفتیم، پس می‌دهیم».

پیش از آن، در سال ۱۳۹۶، رئیس انجمن هنرهای تجسمی خوزستان اعلام کرده بود که در بازپس‌گیری موزه، علی‌رغم مقاومت سرمایه‌گذار بخش خصوصی، بازگشت آن به تصویب معاون حقوقی وزارت ارشاد رسید و قرار بر این شد که روند بازپسگیری آغاز شود.

خانم حسنی که پرفورمنس «دور باطل» را در محوطه این موزه اجرا کرده، گفته است: تمامی تلاش‌های ما در این مدت چرخیدن در یک دور باطل بوده است، زیرا ما هنرمندان تجسمی بارها برای نجات موزه دور هم جمع شدیم، اعتراض کردیم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان وعده داد اما بعد از مدتی این موضوع مسکوت می‌ماند.

این هنرمند اهوازی همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن هنرهای تجسمی را مسئول «ناامیدی» در هنرمندان تجسمی خوزستان می‌داند و اضافه کرده است: «انجمن هنرهای تجسمی که بنا بود موزه را نجات دهد، امروز فقط به محفلی دوستانه تبدیل شده که با عنوان اصلی خود فاصله بسیار دارد.»

گنجینه موزه هنرهای معاصر اهواز ۷۰ اثر دارد که ۶۰ اثر آن متعلق به هنرمندان استان خوزستان و ده اثر دیگر متعلق به هنرمندان دیگر استان‌های کشور است.

XS
SM
MD
LG