لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

وزارت خارجه ایران کاردار کویت را در اعتراض به نشست «ضد ایرانی» احضار کرد


وزارت خارجه ایران می‌گوید دیدار مقام‌های کویتی با نماینده گروه «الاحواز»، دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی است
وزارت خارجه ایران می‌گوید دیدار مقام‌های کویتی با نماینده گروه «الاحواز»، دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی است

وزارت خارجه ایران در اعتراض به برگزاری نشستی «ضد ایرانی» و همچین دیدار مقام‌های کویتی با برگزارکنندگان این نشست، کاردار کویت در تهران را احضار کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در این جلسه دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه ایران، این دیدار «دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران» دانسته و «اعتراض شدید» ایران را به این دیپلمات کویتی اعلام کرده است.

آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، مرزوق الغانم، رئیس پارلمان کویت با حکیم الکعبی، از اعضای «جنبش مبارزه عربی برای آزادی الاحواز» (حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز) دیدار کرده است.​

گروه‌های فعال سیاسی ایرانیان عرب یا فعال در زمینه جدایی‌طلبی مناطق جنوب غرب ایران چندین دسته و شاخه دارند که در نام خود و در متونشان از «ناحیه‌ای» به نام «الاحواز/اهواز» یاد می‌کنند.

به گفته آنان «الاحواز/اهواز» ناحیه‌ای است که از حدود بندرعباس تا استان فارس و مرزهای اصفهان را در بر می‌گیرد و مناطقی چون لرستان و ایلام و خوزستان و بختیاری و کهگیلویه را نیز شامل می‌شود و می‌گویند که اهالی این مناطق «عرب» بوده یا هستند.

طبق گزارش‌ها، مرزوق الغانم در جریان این دیدار نشان «سپر رزمی» را به حکیم الکعبی اعطا کرده است.

این گزارش می‌افزاید، این دیدار در حاشیه برگزاری کنفرانس «پارلمان برای آزادی الاحواز» در کویت انجام شده است.

«جنبش مبارزه عربی برای آزادی الاحواز» که به نام «حرکت نضال» هم شناخته می‌شود، فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۸۴ شروع کرده است. این گروه می‌گوید برای «استقلال استان خوزستان و جدایی آن از ایران مبارزه» می‌کند. جمهوری اسلامی ایران این گروه را «تروریستی» می‌داند.

این نخستین بار نیست که ایران به فعالیت‌های این گروه در کویت اعتراض می‌کند. اردیبهشت سال ۹۵ نیز پس از اینکه این گروه در کویت یک کنفرانس برگزار کرد، وزارت خارجه ایران اقدام به احضار کاردار کویت کرد.

فعالیت‌های این گروه بر روابط جمهوری اسلامی با سایر کشورها هم تاثیر داشته است. ایران مهرماه سال ۹۷، پس از وقوع حمله به رژه نیروهای مسلح ایران، سفرای هلند، دانمارک و کاردار موقت بریتانیا را احضار کرد و درباره فعالیت‌های این گروه در این کشورها اعتراض کرد.

پیش از آن، تیرماه ۹۷، دولت هلند دو نفر از کارمندان سفارت ایران را در هلند را اخراج کرد. این اخراج در برخی گزارش‌ها به ماجرای کشته‌شدن احمد مولا ابوناهض «مشهور به احمد نیسی، مؤسس «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» ارتباط داشت. آقای نیسی روز ۱۷ آبان سال ۹۶ در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسید.

آبان سال ۹۷ دولت دانمارک در اعتراض به تلاش ایران برای حمله به یک عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» سفیرش را از تهران فراخواند.

در آن زمان اعلام شد که پلیس دانمارک یک فرد ایرانی‌تبار را به ظن همکاری با سرویس‌های امنیتی ایران و تلاش برای حمله بازداشت کرده است.

فین بورک اندرسن، رئیس سرویس امنیتی دانمارک، گفت: این فرد که گذرنامه نروژی دارد، از اعضای گروه «جنبش آزادیبخش الاحواز» در رینگِت، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، عکس می‌گرفته است. مقام‌های دانمارکی وزارت اطلاعات ایران را متهم کردند که در حال برنامه‌ریزی برای سوءقصد به جان اعضای این گروه بوده است.

دولت نروژ هم ۱۰ آبان سال ۹۷ اعلام کرد سفیر ایران در اسلو را به خاطر این موضوع احضار کرده است. دولت ایران این اتهام‌ها را رد کرده است.

در تازه‌ترین رویداد، دولت سوئد اعلام کرد که «رغدان الهریشاوی»، شهروند عراقی-سعودی با حکم دادگاهی در سوئد به جرم جاسوسی برای ایران به دو سال و نیم زندان محکوم شده است. جرم این مرد ۴۶ ساله جمع‌آوری اطلاعات درباره پناهندگان ایرانی به ویژه اعضای «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» بوده است.

با استفاده از توییتر، مهر و رادیو فردا؛ ر.ح/خ
XS
SM
MD
LG