لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

ورود اولین محموله‌‌های کمکی به غزه؛ آتش‌بس شکننده همچنان برقرار است


تصویری از بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌های ویران‌شده خود در غزه
تصویری از بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌های ویران‌شده خود در غزه

در دومین روز از آتش‌بس نانوشته و شکننده‌ای که به حملات متقابل ۱۱ روزه ارتش اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه پایان داد، نخستین محموله‌های کمک انسانی وارد این باریکه محصور شد تا به بیش از دو میلیون ساکنین آن امدادرسانی شود.

ده‌ها کامیون حامل سوخت، مواد غذایی اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی و خوراک دام و طیور از بامداد روز شنبه اول خرداد از طریق دو گذرگاه زمینی مشترک با اسرائیل، در حال ورود به غزه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کامیون‌ها زیر نظر نظامیان اسرائیلی با عبور از گذرگاه‌های «ارز» و «کرم شالوم» («کرم ابوسالم») محموله‌های خود را به فلسطینیان تحویل می‌دهند.

اسرائیل این دو گذرگاه را که در روزهای عملیات نظامی بسته بود، از روز شنبه به‌طور موقت گشوده است. اما نمایندگان دفتر نظامی وابسته به ارتش اسرائیل که تمامی امور مرتبط با فلسطینیان باریکه باید با مجوز این نهاد انجام شود، همراه با صدها سرباز و نیروهای امنیتی اسرائیلی در محل حضور دارند.

بخش بزرگی از کمک‌های اولیه از سوی کشور اردن ارسال شده که تولیت «حرم شریف» در شرق اورشلیم/ بیت‌المقدس را در دست دارد. اردن در طول بحران جنگی اسرائیل و فلسطینیان نیز خواستار کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان از جمله انتقال یک بیمارستان سیار به غزه بود اما اسرائیل همچنان مرز را بسته نگه داشت و دلیل آن را نیز ادامه حملات راکتی عنوان کرد.

صندوق مرکزی وابسته به سازمان ملل برای اقدام در موارد اضطراری روز شنبه اعلام کرد که برای ارسال کمک‌های سریع به غزه، مبلغ ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بودجه اختصاص داده است.

مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز از اختصاص ۴ و نیم میلیون دلار دیگر از ردیف سایر بودجه‌های این سازمان برای تحویل فوری کمک به مردم غزه خبر داد.

همچنین صندوق کودکان سازمان ملل روز جمعه از آماده کردن محموله‌های کمک بشردوستانه به غزه، شامل بسته‌های خون، خبر داده بود.

سازمان ملل یک روز پیش از برقراری آتش‌بس ابراز نگرانی عمیق کرده بود که کمبود شدید سوخت، آب، مواد غذایی و دارو در سراسر باریکه به یک بحران دیگر منجر شود. کمبود شدید سوخت برای پمپاژ آب همراه با آسیب‌های کلی وارده به تاسیسات آب‎‌رسانی، وضعیت تامین آب در باریکه را کماکان به شدت مختل کرده است.

کارکنان برق اسرائیل در شرکت موسوم به «توانیر» اعلام کرده بودند برای همبستگی با مردم خود از ارائه خدمات به سیستم برق غزه که وابسته به اسرائیل است، خودداری می‌کنند.

برخوردهای پراکنده در پی آتش‌بس

در این حال که هم اسرائیل و هم حماس و جهاد اسلامی فلسطین خود را «پیروز» بحران نظامی ۱۱ روزه قلمداد کرده‌اند، شواهد نشان می‌دهد که اوضاع در شرق بیت‌المقدس، جایی که سرمنشا جنگ اخیر بود، کماکان متزلزل است.

صدها تن از نیروهای پلیس و گارد مرزی اسرائیلی روز شنبه، در دومین روز برقراری آتش‌بس، در «حرم شریف» و اطراف آن مستقر هستند تا از تکرار درگیری‌هایی که روز جمعه ۳۱ خرداد تنها ساعاتی پس از برقراری آتش‌بس رخ داد، جلوگیری کند.

گروهی در حدود ۱۵۰ نفر از فلسطینیان و اسرائیلی‌های حامی آنها نیز روز شنبه در محله «شیخ جراح» علیه استقرار پست بازرسی جدید پلیس، تظاهرات کرده و خواهان برچیدن آن شدند. پلیس گفته ایجاد این ایست بازرسی، تدبیری برای جلوگیری از احتمال زیر گرفتن اسرائیلی‌ها توسط فلسطینیان است.

فلسطینیان شرق بیت‌المقدس روز جمعه «پیروزی» بر ارتش اسرائیل را با اهتزاز پرچم حماس در محوطه مساجد عمر و الاقصی «جشن» گرفتند؛ امری که به ورود دوباره نیروهای پلیس اسرائیل به محوطه حرم و درگیری با فلسطینیان منجر شد.

شنبه شب نیز صدها فلسطینی در محله «جبل المکبر» در فاصله‌ای نه چندان دور از «حرم شریف» برای تجلیل از سازمان‌های مسلح فلسطینی از جمله حماس، راه‌پیمایی کردند که برخورد نیروهای پلیس اسرائیل را به دنبال داشت.

وعده بایدن برای کمک به بازسازی غزه

همزمان توجه بین‌المللی به‌ویژه در پی سخنان جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، به لزوم بازسازی نوار غزه جلب شده است.

آقای بایدن جمعه شب تاکید کرد که آمریکا میلیاردها دلار را به بازسازی غزه اختصاص خواهد داد و برای تحقق این هدف، صندوق مشترکی با سایر کشورهای علاقمند تشکیل خواهد داد.

با این حال، دولت‌های ثروتمند عرب هنوز از اختصاص مبالغی برای کمک به فلسطینیان سخن نگفته‌اند گرچه اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، نسبت به کمک «خیرین عرب» ابراز امیدواری کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات ارشد سازمان ملل احتمال داده که بازسازی غزه ممکن است سال‌ها طول بکشد.

هزاران فلسطینی آواره که خانه‌های خود را در بمباران‌های سنگین اسرائیلی در عملیات روزهای ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت از دست دادند، از روز جمعه به ویرانه‌ها بازگشته تا اموال احتمالی باقی‌مانده خود را جا به جا کنند. بر اساس گزارش معاون دبیر کل سازمان ملل، دستکم ۷۷ هزار ساکن غزه در این حملات خانه‌‌هاب خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فلسطینیان در رهگذر آتش‌بس، کشته‌های خود را خاک کرده و برای آنها آیین یادبود برگزار می‌کنند.

وزارت بهداشت غزه تعداد نهایی کشته‌ها در ۱۱ روز حملات را ۲۴۸ تن، شامل ۶۶ کودک و نوجوان اعلام کرد. همچنین تعداد مجروحان فلسطینی نیز ۱۹۴۸ تن عنوان شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز جمعه گفته بود که در حملات ارتش به دستور او، «بیش از ۲۰۰ تروریست، شامل ۲۵ تروریست ارشد، کشته شده‌اند».

ارتش اسرائیل اعلام کرده که مجموع راکت‌هایی که در عملیات اخیر از غزه به اسرائیل نشانه‌گیری شد، بیش از ۴۳۰۰ راکت بوده که ۹۰ درصد آن را سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» رهگیری و منهدم کرد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، جمعه شب به شبکه کان گفت، از میان همه راکت‌هایی که در خاک اسرائیل فرود آمد، تنها ۶۰ تا ۷۰ فروند آن به خانه‌ها و اماکن اصابت کرد.

۱۲ تن در طرف اسرائیلی، شامل ۸ غیرنظامی، یک نظامی و سه کارگر تایلندی و هندی کشته شدند؛ یک کودک و یک نوجوان در میان ۸ کشته غیرنظامی اسرائیلی بودند. ۳۵۷ شهروند نیز زخمی شده‌اند.

اسرائیل رقم خسارت مالی وارده به خود را بیش از ۲ میلیارد دلار اعلام کرد که بخش عمده آن آسیب ناشی از بسته بودن محل‌های کسب و کار و فرودگاه بود.

با این حال، صدها هزار اسرائیلی پس از یازده روز بحران نظامی و در شرایطی که حدود نیمی از کل جمعیت در زیر خطر حملات راکتی قرار گرفته بود، با فرصت آتش‌بس روزهای جمعه و شنبه به سواحل دریا رفته و خود را برای بازگشایی مدارس و موسسات دولتی و خصوصی از روز یکشنبه دوم خرداد آماده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG