لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

از سال آینده از همه زنان باردار ایرانی آزمایش ایدز «گرفته خواهد شد»


طی سال‌های گذشته برادران علایی که پایه‌گذار برنامه جدید کلینیک‌های مثلثی برای پیشگیری از ایدز هستند در ایران محبوس شدند.
طی سال‌های گذشته برادران علایی که پایه‌گذار برنامه جدید کلینیک‌های مثلثی برای پیشگیری از ایدز هستند در ایران محبوس شدند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام کرد که از سال آینده از همه زنان باردار ایرانی تست ابتلا به ویروس ایدز گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پروین افسر کازرونی روز شنبه، ۲۷ آبان، اعلام کرد که طرح پیشگیری انتقال بیماری ایدز از مادر به کودک از سال ۹۳ در برخی از استان‌های ایران آغاز شده و از مادران باردار در این استان‌ها با اطلاع آنها تست اچ‌آی‌وی گرفته شده‌است.

اچ‌آی‌وی مثبت به افرادی گفته می‌شود که ویروس ایدز در بدن آنها شناسایی شده‌است. در صورت درمان به موقع، برخی از افرادی که اچ‌آی‌وی مثبت دارند، به مرحله بیماری ایدز نمی‌رسند و با کنترل ویروس در بدن، زندگی و عمر طبیعی دارند.

در همین حال رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام کرد که آغاز درمان برای مادر مبتلا به اچ‌آی‌وی باعث می‌شود که احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین که حدود ۳۵ تا چهل درصد است به کمتر از دو درصد برسد.

به گفته خانم کازرونی، کودکانِ بیش از ۹۳ درصد از مادرانی که در این طرح تحت مراقبت و درمان قرار گرفته بودند، سالم متولد شده‌اند.

وی اعلام کرد که از سال ۹۴ تا کنون، در این طرح، ۷۴ زن باردار که به بیماری اچ‌آی‌وی/ایدز خود آگاه نبودند، شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

این مقام وزارت بهداشت به تعداد کودکانی که ویروس اچ‌آی‌وی را از مادر خود دریافت کرده‌اند، اشاره ای نکرده‌است.

خانم کازرونی پیش از این اعلام کرده بود که یک و نیم درصد از موارد ابتلا به ایدز در ایران از طریق انتقال از مادر به کودک رخ می‌دهد.

در همین حال دبیرخانه کارگروه کشوری ایدز در گزارش‌های خود اعلام کرده که در چند سال اخیر به دلیل افزایش تعداد زنان مبتلا به اچ‌آی‌وی بر تعداد کودکان مبتلا به این ویروس نیز افزوده شده‌است.

براساس این گزارش‌ها، هر چند تعداد کودکان مبتلا به این ویروس «زیاد نیست» ولی در صورت عدم پیش‌گیری، انتقال این ویروس از مادر به کودک می‌تواند «مشکل‌زا شود».

براساس برنامه کنترل ایدز در ایران، میزان بروز عفونت اچ‌آی‌وی در نوزادان متولدشده از زنان باردار مبتلا به این ویروس، تا پایان سال ۹۸ باید ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.

با این حال همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، روز دوشنبه، ۲۰ شهریور، گفته بود که آمارهای سال ۹۵ و ۹۶ حکایت از افزایش ۳۰ درصدی انتقال ایدز از مادر به کودک دارد.

مقامات وزارت بهداشت همچنین چندین بار اعلام کرده‌اند که بیماری ایدز در میان زنان و همچنین ابتلا به این ویروس از طریق روابط جنسی در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده‌اند.

براساس «تخمین‌ها» بیش از ۶۶ هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند که حدود ۳۵ هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند.

از ۳۴ هزار و ۹۴۹ بیمار شناسایی شده، ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستند.

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، سال ۹۳ گفته بود که تخمین زده می‌شود ۱۰۰ هزار نفر در ایران به بیماری ایدز مبتلا باشند اما آمارهای رسمی وزارت بهداشت از شناسایی ۳۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور حکایت دارند.

در همان سال مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ایدز، با اشاره به پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی دربارهٔ ابتلای ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر در ایران به ایدز، گفته بود که حدود ۷۰ هزار نفر از آنها یا از ابتلای خود به این بیماری خبر ندارند یا آن را پنهان می‌کنند.

طی سال‌های گذشته برادران علایی که پایه‌گذار برنامه جدید کلینیک‌های مثلثی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز و ویروس اچ‌آی‌وی هستند و سال‌ها در مورد پیشگیری از بیماری ایدز در ایران فعالیت می‌کردند به اتهام «براندازی» محبوس شدند.

در پی این اقدام، بیش از ۳۱۰۰ پزشک، پرستار و شماری از پیشگامان مبارزه با ایدز در دنیا و همچنین سر ریچارد رابرتز برنده جایزه نوبل پزشکی، با امضای نامه‌ای خواستار آزادی برادران علایی شدند.

XS
SM
MD
LG