لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

هواپیمای «مرموز» ارتش آمریکا پس از دو سال از مدار زمین بازگشت


«فضاگرد ایکس-۳۷بی» پس از مأموریت پنجم
«فضاگرد ایکس-۳۷بی» پس از مأموریت پنجم

نیروی هوایی ایالات متحده خبر می‌دهد که هواپیمای فضایی محرمانه پنتاگون روز یکشنبه پس از دو سال پرواز در مدار کره زمین در ایالت فلوریدا به زمین نشسته است.

این هواپیمای مدارگرد بی‌سرنشین که «فضاگرد ایکس-۳۷بی» نام دارد ازجمله برای آزمودن مجموعه‌ای از فناوری‌های نظامی به بیرون از جو زمین رفته بود.

ایکس-۳۷بی که حدوداً به اندازه یک اتوبوس و ساخته شرکت بوئینگ است در سال ۲۰۱۷ بر روی یک موشک فالکون اسپیس‌ایکس به فضا رفت. این هواپیما با انرژی خورشیدی کار می‌کند و با کنترل از راه دور و بدون خدمه پرواز می‌کند.

مأموریت فضاگرد ایکس-۳۷بی پنجمین پرواز در قالب برنامه‌ای به نام «برنامه وسیله آزمایش مداری» است.

فناوری‌های نظامی که این فضاگرد با خود همراه داشته جزو فناوری‌های محرمانه ارتش آمریکاست که اکنون طی دو سال در محیط بیرون از زمین انواع آزمایش‌های بر روی آن انجام شده است. مقامات می‌گویند که مأموریت ایکس-۳۷بی با موفقیت انجام شده‌است.

مأموریت ششم قرار است سال آینده با پرتاب دیگری از کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شود.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، که به‌طور فزاینده به فناوری‌های فضایی متکی شده‌است، به تازگی یک ستاد فرماندهی فضایی در ارتش ایالات متحده ایجاد کرده و از کنگره نیز خواسته است تا بودجه یک نیروی فضایی پیشنهادی را تصویب کند. نیروی فضایی قرار است به عنوان شاخه‌ای جدید در ارتش آمریکا ایجاد شود.

منابع: آسوشیتدپرس و رویترز / پ.پ
XS
SM
MD
LG