لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

تشدید فشار بر خانواده‌های دادخواه در ایذه؛ سجاد پیرفلک، عموی کیان، بازداشت شد


سجاد پیرفلک (عکس از آرشیو)
سجاد پیرفلک (عکس از آرشیو)

در ادامه تشدید فشار بر خانواده‌های دادخواه، گزارش‌ها از شهر ایذه حاکی از آن است که سجاد پیرفلک، عموی دادخواه کیان پیرفلک، روز شنبه بیست و هفتم خرداد ماه به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

برخی منابع مطلع در ایذه، با تایید خبر بازداشت سجاد پیرفلک در روز شنبه، گفتند که خانواده‌های پیرفلک و مولایی‌راد به شدت تحت فشار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار دارند.

حساب توییتری صدای شهریور، که خبرهای اعتراضات زن، زندگی، آزادی را پوشش می‌دهد، گزارش داد که ظهر شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲، سجاد پیرفلک، عموی دادخواه کیان پیرفلک، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ایذه «ربوده» شده است.

همزمان حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» نیز گزارش داد که «سجاد پیرفلک، عموی کیان ظهر شنبه در همان جایی که کیان را کشتند، بازداشت» شده است.

پیشتر و از روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه گزارش‌هایی درباره محاصره خانه پیرفلک و حبس خانگی ماه‌منیر مولایی‌راد و میثم پیرفلک منتشر شده بود. با این حال عصر همان روز متنی در حساب توییتری سجاد پیرفلک، عموی کیان، منتشر شد که در آن عنوان شده بود: «حبس خانگی و بحث‌های مطرح شده در مورد خانواده پیرفلک و مولایی صحت ندارد.» در این متن همچنین آمده بود که «هیچ کس از اعضای خانواده با محدودیت برای تردد مواجه نشده است».

پس از آن نیز متن دیگری در حساب کاربری مهرداد پیرفلک، عموی دیگر کیان پیرفلک، و همچنین بهرخ مولایی‌راد، خواهر پویا مولایی‌راد، منتشر شد که در آن هرگونه فراخوان برای تجمع در ایذه رد شده و آمده بود: «هرگونه فراخوان از طرف خانواده پیرفلک و مولایی را به شدت تکذیب» می‌شود.

در همین حال با گذشت نزدیک به یک هفته از کشته شدن پویا مولایی‌راد، پسر عموی ماه‌منیر مولایی‌راد مادر کیان، هنوز دستگاه‌های امنیتی و قضائی پیکر این جوان ۲۱ ساله را برای خاکسپاری تحویل خانواده او نداده‌اند.

دستگاه‌های قضائی و امنیتی در ایذه پیشتر نیز از تحویل پیکر محمود احمدی و حسین سعیدی دو تن از کشته شدگان ایذه به خانواده‌های امتناع کرده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی تحویل پیکر پویا مولایی‌راد را به «سکوت ماه‌منیر مولایی‌راد و عدم فعالیت او در فضای مجازی» مشروط کرده‌اند.

پویا مولایی‌راد، پسر عموی ماه‌منیر مولایی‌راد، عصر روز ۲۱ خرداد ماه در عصر روز تولد کیان پیرفلک، در یکی از جاده‌های اطراف ایذه با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و مقام‌های حکومتی عنوان کردند که در اثر برخورد خودروی او، به نیروهای ایست‌بازرسی در جاده روستای پرچستان ایذه، یک مامور انتظامی به نام «محمد قنبری» نیز کشته شده است.

همه فعالیت‌های ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک که در ماه‌های گذشته در صفحه اینستاگرام خود فعال بود و به طور روزانه تصاویری از حضور مردم در آرامگاه فرزندش را منتشر می‌کرد، از اولین ساعت‌های سالروز تولد فرزندش در ۲۱ خرداد ماه، متوقف شده است.

مادر کیان پیرفلک فقط یک روز پس از کشته شدن پسر عمویش، پویا مولایی‌راد با شلیک نیروهای امنیتی، فقط یک پست با تصویر او در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «جاویدنام پویا مولایی‌راد، متولد ۴ مرداد ۱۳۸۱». پس از آن، ماه‌منیر مولایی‌راد در هفت روز گذشته هیچ فعالیت دیگری در صفحه اینستاگرام خود انجام نداده است، همان طور که میثم پیرفلک پدر کیان نیز در یک هفته اخیر فعالیتی در صفحه اینستاگرام خود نداشته است.

سجاد پیرفلک تنها عضو خانواده پیرفلک است که در چند روز گذشته حساب توییتری او در چند روز گذشته فعال بود که ساعتی پس از بازداشت در روز شنبه، حساب توییتری او غیر فعال شد.

شهر ایذه از آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی شاهد رویدادهای متعددی بوده است که عمدتا از کشته شدن دست‌کم ۷ تن از مردم، کودکان و نوجوانان، این شهر در شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ با شلیک نیروهای امنیتی، تشدید شد.

تاکنون شمار کودکان، نوجوانان و جوانان کشته شده در ایذه با کشته شدن پویا مولایی‌راد به ۱۴ تن رسیده است و همچنین «ده‌ها نفر زخمی، و چند صد نفر بازداشت شده‌اند» و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای شماری از بازداشت شدگان ایذه از جمله مجاهد کورکور حکم «اعدام» صادر کرده است.

فشار و سرکوب خانواده‌های دادخواه در ایذه و دیگر شهرهای ایران طی دو هفته اخیر به شدت افزایش یافته است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز جمعه بیست و ششم خرداد ماه پس از آنکه خواهر، پدر و عموی ابوالفضل آدینه‌زاده را در کنار آرامگاه این نوجوان کشته شده بازداشت کردند، شامگاه نیز با یورش به روستای محل سکونت اقوام این خانواده دادخواه در اطراف شهر فاروج، گلدسته حسینی، مادر ابوالفضل، و تمامی بستگان‌شان را بازداشت کردند.

در استان کردستان نیز جمعه نوزدهم خرداد، ده‌ها تن از مادران و پدران دادخواه و اعضای خانواده‌های معترضان کشته شده شهرهای سنندج، دهگلان و دیواندره، که برای حضور بر آرامگاه مهسا امینی و دیگر معترضان کشته شده سقز در آرامستان آیچی شهر سقز حضور یافته بودند، هنگام بازگشت به شهرهای خود به شکل دسته‌جمعی بازداشت و تعدادی از آنها تا روز جمعه بیست و ششم خرداد در بازداشت بودند.

XS
SM
MD
LG